Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 17 av 23 artikler om Forretningsmodell
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


selvbetjeningMed en selvbetjeningnettsted tjener du penger fordi bruker avlaster organisasjonen med å gjøre noe av arbeidet selv via nettstedet.

Advokater har begynt å legge ut skjemaer hvor klientene deres kan stille spørsmålene de trenger svar på til et advokatfirma, og legge ved de vedleggende som er nødvendig for å vurdere problemstillingen, istedenfor å måtte ha kostbare og tidkrevende møter med klientene.

Etter at advokatfirmaet har tatt stilling til problemstillingen får de et skriftlig svar fra advokatfirmaet, samtidig som de betaler elektronisk for tjenesten. Ikke bare sparer klienten mye tid og penger på dette, men advokatfirmaet blir også langt mer effektive ved at de slipper å bruke tid på møter, samtidig som de kan delegere de ulike problemstillingene til dem som er best kvalifisert til å svare på problemstillingen.

På den måten trenger de ikke bare å bruke senior advokater på disse sakene. Noe som gjør at hver enkelt advokat klarer å håndtere langt flere saker per uke enn i dag. At kundene heller ikke trenger å komme til advokatens kontor, gjør at de kan utvide slitt marked til å omfatte alle i Norge eller hele verden om de vil. Noen andre eksempler på selvbetjeningnettsteder som vi etterhvert har begynt å gjøre oss fortrolige med på Internett er:

  • Nettbanker
  • Online kundesenter
  • Pakkesporingstjenester
  • Postnummersøk
  • Sammenligningstjenester
  • Priskalkulatorer
  • Oppslagsverk
  • Oversettelsestjenester

Husk at å gå over til et selvbetjeningnettsted kan være ekstremt lønnsom for en bedrift. Et større norsk forsikringsselskap har for eksempel kalkulert med at deres bedriftsportal sparer bedriften arbeid tilsvarende 25 hele stillinger. Med en gjennomsnittlig årslønn på 350 000 kroner pluss avgifter, tilsvarer dette en kroneverdi på over 10 millioner kroner, hvert eneste år. Tenk derfor nøye igjennom hvordan du kan digitalisere ditt markedstilbud som en nettjeneste. Det kan være mye penger å spare på dette og kanskje ligger hemmeligheten til virksomhetens fremtidige suksess nettopp her.

I tillegg til at selvbetjeningnettsteder er god økonomi for bedriften er de også ofte god kundeservice for bedriftens kunder.

Brukere liker gjerne muligheten til å ordne ting selv når dette betyr at man kan betale regninger søndag formiddag eller konfigurere sin webstatistikk slik man selv ønsker.

Som regel etablerer man selvbetjeningnettsteder for å avlaste andre deler av organisasjonen. På den måten kan man si at mange informasjonswebber også er en slags selvbetjeningnettsteder, i og med at de tillater bruker å selvbetjene seg til informasjon.

Selvbetjeningsnettsteder sparer organisasjonen for mange rutinehenvendelser, men ikke alle spørsmål kan behandles elektronisk og enkelte foretrekker fortsatt å kunne prate med mennesker istedenfor å gjøre alt selv via en skjerm og tastatur. Et råd er derfor:

Suppler selvbetjeningnettstedet med menneskelige kundebehandlere for de kundene som heller vil ringe eller som trenger spesiell hjelp.

Brukervennlighet er forretningskritisk

For selvbetjeningnettsteder er brukervennligheten forretningskritisk. Er brukergrensesnittet ikke ekstremt brukervennlig vil folk ha problemer med å forstå og bruke tjenesten, og da faller jo alle fordelene ved å ha et selvbetjeningnettsted bort. Et selvbetjeningnettsted kan kun bli en suksess hvis de lykkes med å lage et brukervennlig brukergrensesnitt for selvbetjeningkonseptet.

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Markedsføringnettsted som forretningsmodellNettavis som forretningsmodell >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningmodell
  • Mulige forretningsmodeller
  • Business Model Canvas
  • Forretningsmodellens grunnelementer
  • Verditilbud
  • Kunderelasjoner
  • Inntektsmodell
  • Kjøpemodeller som inntektsmodell
  • Leiemodeller som inntektsmodell
  • Innteksoptimalisering
  • ØKO-modellen er fremtiden forretnings- og verdiskapningmodell
  • Forretningmodellens skalerbarhet
  • Nettbasert forretningsmodeller
  • Forretningsmodeller for et kommersielt nettsted
  • Nettbutikk som forretningsmodell
  • Markedsføringnettsted som forretningsmodell
  • Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell
  • Nettavis som forretningsmodell
  • Underholdningsnettsted som forretningsmodell
  • Selge innhold som forretningsmodell
  • Innholdsbasert salg som forretningsmodell
  • Affiliates som forretningsmodell
  • Freemium som forretningsmodell
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Forretningmodellens skalerbarhet
    Skalerbarhet referer til muligheten for å skape økonomisk vekst i virksomheten ved at grensekostnaden per ekstra kunde eller enhet blir redusert.
    Forretningsmodeller for et kommersielt nettsted
    8 mulige forretningsmodeller et kommersielt nettsted kan velge for å tjene penger på nettstedet.
    Nettbutikk som forretningsmodell
    Forretningsmodellen nettbutikk er en relativt enkel og direkte modell. Men konkurransesituasjonen på nettet gjør at det er bestemte ting å tenke på for å lykkes.
    Markedsføringnettsted som forretningsmodell
    Du bruker nettstedet som en markedsføringskanal der du promoterer dine varer og/eller tjenester. Nettstedet får brukere til å kontakte selskapet.
    Underholdningsnettsted som forretningsmodell
    Denne forretningsmodellen omfatter nettbaserte underholdningstjenester som brukeren selv betaler for å benytte.
    Innholdsbasert salg som forretningsmodell
    Innholdsbasert salg er forretningsmodellen der man produserer innhold med det for øye å ende opp med å selge noe – men ikke selve innholdet.
    Kjøpemodeller som inntektsmodell
    Kjøpemodeller er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden kjøper eiendomsretten til et produkt gjennom transaksjonen de inngår med virksomheten.
    Innteksoptimalisering
    Optimalisering av virksomhetens inntekter gjennom strategisk stimulering av etterspørselen etter virksomhetens verditilbud
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.