Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 41 av 55 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Uavhengig av hvilken betalingsløsning som velges må ordren registreres etter at betalingen eller ordren har gått igjennom. Registreringen av ordren og betalingen mot nettbutikkens database skjer automatisk, men ordren blir IKKE videresendt til andre informasjonsystemer.

For at ordren skal kunne bli ekspedert av virksomheten kreves det kanskje at ordren først legges inn i virksomhetens CRM- eller regnskapssystem, før ordren blir sendt til lageret for plukking, pakking og sending eller til produksjonsavdelingen for å settes inn i produksjonen.

Uansett kreves det at kundens bestilling automatisk blir sendt til og registrert av andre informasjonssystemer for at bestillingen skal kunne bli effektuert. Noe som krever at du må skaffe deg oversikt over hvilke andre informasjonssystemer og databaser bestillingen må legges inn i for å kunne bli effektuert, og hvordan du kan integrere datautvekslingen mellom nettbutikken og dette informasjonssystemet.

Integrasjon av nettbutikken med regnskapsprogram?

Kanskje tenker du på å utvide din forretning fra fysisk butikk til også å drive nettbutikk, eller til og med satse 100 % på netthandel? Da bør du også overveie hvilke muligheter ditt eksisterende regnskapsprogram gir deg. Vil det kunne integreres problemfritt med din nye nettløsning, eller vil det kreve manuelt arbeide? Kanskje vil det også kreve ekstra utvikling og integrasjonsinnsats?

Mange små og mellomstore selskap benytter løsninger som Visma, Mamut, Ajor, Unimicro. Ta en snakk med din leverandør om hvilke muligheter og begrensninger de setter for din nye nettbutikkløsning.

Economic er en online løsning som passer godt til mindre aktører som velger WordPress eller Magento. Economic kan enkelt integreres med både WordPress Woocomerce (Web-Trade) og Magento Nettbutikk. Prøv Economic gratis i 14 dager >>

Fra 2015 vil det dog være integrasjoner fra systemer som Visma Global og Mamut Enterprise, både til Magento og WooCommerce.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?Logistikk, produksjon, plukking og pakking >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel : Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Hvordan kan en nettbutikk øke kundetilfredsheten og kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.