Public Relation (PR) – Kjøreregler


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


Fra Anders Cappelens bok «Bruk Pressen» har jeg hentet følgende «kjøreregler» for effektiv informasjonsvirksomhet:

Hva bør du gjøre?

  • Vær tilgjengelig. Hvis du er toppleder, er det deg pressen vil ha tak i
  • Svar ærlig. Prøver du å skjule noe, blir du raskt avslørt
  • Presenter nyhetene med en gang. Jo ferskere, jo ber interessant for journalisten
  • Ikke vær redd for å stå fram. Personvinkling av stoffet øker muliheten for gjennomslag
  • Lag en liste over og forbered deg på de vanskelige og mest ubehagelige spørsmålene
  • Gå tidlig ut med primærbudskapet i et intervju, og gjenta det gjerne et par ganger
  • Be alltid om å få opplest det du siteres på.
  • En egen informasjonsplan må inngå i bedriftens beredskapsplan for ulykker o.l.
  • Klarbjør hvem som har ansvaret for informasjonsgivningen til pressen og kanaliser all kontakt gjennom vedkommende.
  • Forbered deg mentalt på at krisen kan inntreffe når som helst
  • Gå alltid selv ut og innrøm forholdene åpent og ærlig når negative nyheter avsløres om din bedrift.
  • Tenk deg om før du reagerer når bedriften er blitt utsatt for feilaktig eller urimelig omtale.

Hva bør du ikke gjøre?

  • Mas ikke med stofftips i tide og utide. Vent til du har en virkelig godbit
  • Løp ikke til konkurrerende medier med stoffet når en journalist har snust opp en sak på egen hånd.
  • I større saker som hele pressen «er på», er eksklusiv behandling av enkelte medier skjelden noen god strategi.
  • Verdien av å behandle hele pressen likt er imidlertid tvilsom
  • Motstå fristelsen til å gi mange budskap samtidig. Du når lettes igjennom når du har det viktigste kommunikasjonsmålet for hånden.
  • Bruk ikke faguttrykk som ingen andre enn kollegene i bransjen forstår
  • Vent aldri på det rette spørsmålet
  • Legg fra deg «dette har du ikke noe med» holdningen
  • Overdriv ikke bruken av pressekonferanser

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
DEL
Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.