Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 8 av 25 artikler om Sosiale medier

Podkasting er en måte å publisere lyd- eller videoopptak på Internett som kan abonneres på ved hjelp av RSS. Podkasting (fra engelsk podcasting) er et teleskopord av ordene iPod og kringkasting (engelsk broadcasting). Til tross for at ordet har stamme fra iPod, er en podkast ikke begrenset til avspilling på iPod, portable enheter eller på noen måte knyttet opp mot produkter fra Apple.

For å lytte til podkaster kan man enten abonnere på programmene eller oppsøke nettsteder som har linker til tidligere sendte programmer. Ved abonnement sørger avspillingsenheten for jevnlig å laste ned episoder når de gjøres tilgjengelige. I mange tilfeller kan man også spille av tidligere programmer direkte i nettleser, enten ved at programmet lastes ned til egen enhet som en mp3-fil eller at den spilles av ved hjelp av en avspillingsfunksjon på nettsiden.

Nedlasting og avspilling av podkaster kan gjøres på smarttelefoner, andre portable avspillingsenheter (mp3-spillere) eller på PC. Som regel må man installere et eget avspillingsprogram for å abonnere på programmene, og slike finnes både for PC og portable enheter (Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry m.fl). På PC er det også mulig å abonnere på programmer ved hjelp av RSS-koblinger (også kalt «levende bokmerker» eller «nyhetsmating»). Nettleseren sørger da for abonnementsfunksjonen

Du leser nå artikkelserien: Sosiale medier

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << ForumSosiale nettverk >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Sosiale medier
  • Bør virksomheten ha en sosial profil?
  • Drivkraften bak sosiale medier
  • Electronic Word of Mouth (eWOM)
  • Blogg
  • Microblogg
  • Forum
  • Podcast
  • Sosiale nettverk
  • Innholdsmarkedsføring
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Nettverksverdi
  • Sosial markedsføring
  • Sosial Media Managment teamet (SMM-teamet)
  • Reglement for bruken av sosiale medier
  • Viral markedsføring
  • Dilemmaer i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet
  • Gode strategiråd for bruk av sosiale medier
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Screening av kandidater (jobbsøkere)