Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 11 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


lefdal

Trenden idag er å trekker inn stadig større del av nettbutikken inn i den fysiske forretningen, slik at kundene kan bruke sin mobiltelefon eller nettbrett til å sammenligne priser, sjekke modellvarianter, ekstraustyr osv. På denne måten blir dagens fysiske utsalgssteder i stadig større grad en forlengelse av nettbutikken.

De fysiske utsalgsstene kan også brukes som distribusjonspunkt, ved at kunden bestiller på nettet men henter produktet selv i forretningen hvis de trenger produktet samme dag. Kan de vente noen dager kan de få levert produktet hjem på døra.

Istedenfor å se på nettbutikken og de fysiske utsalgstedene som et enten eller, bør vi heller fokusere på hvordan vi kan integrere det beste fra den fysiske og virtuelle verden til en integrert helhet som gir kundene en bedre totalopplevelse enn det de idag får.

Er du smart kan de heller utformes slik at de bygger opp under hverandre. Elektroleverandøren Lefdal er i så måte en foregangsbedrift på dette område (2014).

– Helt siden tidlig på 2000-tallet har vi vært veldig opptatt av at nettbutikken skal være en integrert del av vår satsing. Hos oss skiller vi ikke mellom kunder i nettbutikken og kundene som kommer innom våre varehus. En kunde er en kunde, punktum, sier administrerende direktør Trond Samuelsen i Lefdal Elektromarked.

I Sandvika Storsenter har de f.eks. en stor forretning som er utstyrt med hele 38 trykkskjermer som er koblet direkte opp mot kjedens nettbutikk,. Via disse trykkskjermene har kundene i forretningen full tilgang til all informasjon rundt produktene de er nysgjerrige på.

I dag går vi inn i butikken med mobilen i hånden. Vi kan enkelt sammenligner priser hos konkurrentene og vi googler matoppskrifter mens vi handler. Stadig oftere vil vi oppleve å få relevant informasjon eller ekstraordinære tilbud levert direkte på mobilen mens vi fysisk befinner oss i butikken.

I fremtiden vil vi se at mobilteknologien vil endre hvordan de fysiske butikkene er organisert og jobber på i stadig større grad. For eksempel kan butikkene gjenkjenne kunder og deres preferanser når de ankommer butikken, dersom kundene lar seg identifisere gjennom mobiltelefonen. På den måten kan butikkene lettere tilpasse servicen til hver enkelt kunde basert på data lagret fra tidligere butikkbesøk.

Nettvarder er små radiosendere som kan kommunisere med en app på smarttelefonen er en teknologi som er i ferd med å revolusjonere kommunikasjonen i butikkene. Nettvardene bruker Bluetooth Low Energy – som er vanlig på alle nye smarttelefoner. De er små og rimelige og kan enkelt trigge en app eller sende push varslinger når du kommer innenfor en viss radius av f. eks. en digital skjerm, ulike avdelinger i butikken eller ved kassen.

Mobil betaling vil også bli mer og mer vanlig, slik at det er mulig for kundene å betale for varene med sin mobiltelefon istedenfor å stå i en kø foran en kasse.

Ved å koble nettbutikken og den fysiske forretningen kan kundene allerede idag peke med sin mobiltelefon på det produktet de ønsker informasjon om. Mobilen vil så scanne strekkoden og søke opp produktet i nettbutikken og presentere denne informasjonen for kunden som spør etter den. På denne måten kan kunden raskt og enkelt finne ut hva et produkt koster, produktets spesifikasjoner, sammenligne det med andre og finne ut hvilke andre produkter det passer sammen med.

Vi vil også se en økende trend mot at butikken blir mer som et showroom hvor kunden kan se og prøve produktene, mens de gjennom mobilen kan bestille produktet hjem til seg. Dette eliminerer kundens behov for transport og butikkens behov for et stort varelager. Kanskje vil vi se at «drop-shopping» også gjør seg vanlig innen detaljhandelen, tror mange.

Mulighetene er med andre ord enorme. Det gjelder bare å utnytte dem som gir størst kundeverdi for kunden.

Trond Samuelsen i Lefal er sikker på at de aktørene som greier å koble fysiske butikker og nett tettest sammen, kommer til å bli kundenes desiderte favoritter i tiden fremover.

– Derfor må vi ha integrerte løsninger som er enkle og trygge, der butikk og nett spiller sammen på best mulig måte, og ikke oppfattes som to ulike miljøer og to ulike kanaler. Målet vårt er å kombinere den enkleste og raskeste netthandelen med den hyggeligste og tryggeste butikkhandelen. Greier vi det, vil kundene velge oss, mener han.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.