Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 18 av 23 artikler om Forretningsmodell
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


AvisForretningsmodellen nettavis omfatter nettsteder som tjener penger på å selge annonseeksponeringer på egne sider.

Dette behøver naturligvis ikke å være en nettavis – det kan også være nettmagasiner, nettsamfunn, nettressurser eller for den sakens skyld underholdningstjenester. Poenget er at inntjeningen knytter seg til annonsesalg.

 Denne artikkelen er kopiert fra: http://www.websuksess.no/nettavis/ 

Inntjening krever trafikk

Å leve av å selge annonser krever en rimelig stor brukermasse. Tjener man for eksempel 50 øre per sidevisning (dette betyr at man selger flere annonser på siden, og at annonsene faktisk blir solgt) er det enkelt å regne ut at det krever for eksempel 100 000 sidevisninger per måned for å tjene 50 000 kroner.

100 000 sidevisninger tilsvarer kanskje ca 50 000 unike brukere per måned – et tall som ikke er uoppnåelig, men som altså krever litt.

Vil du sammenligne trafikktallene dine med andres? Klikk her for å se Gallups toppliste med oversikt over hvor mye trafikk de store nettavisene har.

Salgsapparat

I tillegg til å ha trafikk, trenger man et salgsapparat som sørger for at annonsene faktisk blir solgt. Er man stor nok, har man egne selgere til dette. Har man ikke det, lønner det seg å knytte seg til et annonsenettverk, for eksempel AdLink.

AdSense

En annen måte å skaffe seg annonseinntekter på, er gjennom å ta inn Google-annonser på egne sider:

Google har en mengde nyttig informasjon på sine sider om hvordan du kan tjene penger på annonsesalg med AdSense.

Kilder:

  • http://www.websuksess.no/nettavis/
Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Selvbetjeningnettsted som forretningsmodellUnderholdningsnettsted som forretningsmodell >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningmodell
  • Mulige forretningsmodeller
  • Business Model Canvas
  • Forretningsmodellens grunnelementer
  • Verditilbud
  • Kunderelasjoner
  • Inntektsmodell
  • Kjøpemodeller som inntektsmodell
  • Leiemodeller som inntektsmodell
  • Innteksoptimalisering
  • ØKO-modellen er fremtiden forretnings- og verdiskapningmodell
  • Forretningmodellens skalerbarhet
  • Nettbasert forretningsmodeller
  • Forretningsmodeller for et kommersielt nettsted
  • Nettbutikk som forretningsmodell
  • Markedsføringnettsted som forretningsmodell
  • Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell
  • Nettavis som forretningsmodell
  • Underholdningsnettsted som forretningsmodell
  • Selge innhold som forretningsmodell
  • Innholdsbasert salg som forretningsmodell
  • Affiliates som forretningsmodell
  • Freemium som forretningsmodell
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Kjerneanalyse
    Kjerneanalysen er et redskap for &aring; forst&aring; elementene i konkurransefortrinn, og viser hvilke nye integrasjonsmuligheter som kan v&aelig;re aktuelle i forhold til bedriftens stra...
    Forretningmodellens skalerbarhet
    Skalerbarhet referer til muligheten for å skape økonomisk vekst i virksomheten ved at grensekostnaden per ekstra kunde eller enhet blir redusert.
    Markedsføringnettsted som forretningsmodell
    Du bruker nettstedet som en markedsføringskanal der du promoterer dine varer og/eller tjenester. Nettstedet får brukere til å kontakte selskapet.
    Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell
    Med en selvbetjeningnettsted tjener du penger fordi bruker avlaster organisasjonen med å gjøre noe av arbeidet selv via nettstedet.
    Innholdsbasert salg som forretningsmodell
    Innholdsbasert salg er forretningsmodellen der man produserer innhold med det for øye å ende opp med å selge noe – men ikke selve innholdet.
    Nettbasert forretningsmodeller
    Digitale produkter har egenskaper som skiller dem fra tradisjonelle produkter, Vi går her igjennom de mest fremtredende skillene.
    Verditilbud
    Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.
    Leiemodeller som inntektsmodell
    Leiemodeller er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden ikke kjøper, men leier eiendomsretten til et produkt fra virksomheten.
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.