Motiv og sammenblanding av behov


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 6 av 6 artikler om Behov
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


fjellklatrerErfaring viser at mennesker har en tendens til å blande sammen behovene sine, og de foretar ofte handlinger for å kompensere et underskudd på et annet behov.

Forretningsreisende som er mye borte fra sine kjære kjøper ofte med dyre gaver fra sine utenlandsreiser for å kompensere at de er mye borte. Undersøkelser viser at overvektige mennesker har en tendens til å spise mer når de er seksuelt opphisset. Spisingen tilfredsstiller ikke deres seksuelle behov, men fungerer som en kompensasjon.

Mange påstår at det nettopp er forbrukernes uklarhet om sine egne behov, pluss følsomheten for ytre stimuli (incentiver) som er markedsførernes store mulighet.

Ved å vise bilder, spre lukter eller snakke folk inn i levende, fristende forestillingsverdener, er det relativt enkelt å få vedkommende til å tro han trenger det som presenteres. Eller i det minste gi vedkommende en uendelig lyst på det.

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << ERG-teorien (behovsteori)
    Andre artikler i serien er: 
  • Behov – målobjekt – ønske
  • Behov og dissonans
  • Maslows behovhierarki
  • McClelands behovsteori
  • ERG-teorien (behovsteori)
  • Motiv og sammenblanding av behov
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Behov og dissonans
    Lykkes man ikke med å tilby produkter/tjenester som dekker forbrukernes behov, vil man miste kundene og gå konkurs over tid. Å kartlegge og tilfredsstille behov er derfor selve essensen i moderne mark...
    Maslows behovhierarki
    Hvilke behov mennesker har, har psykologen A.H.Maslow utviklet en teori om. Den er nå allment anerkjent og kalles Maslows behovhierarki.
    Rettferdighetsteorien (motivasjonsteori)
    En teori som sier at dersom en person oppfatter forskjeller mellom sitt eget og andres forhold mellom innsats og belønning, vil de bli motivert til å redusere denne forskjellen.
    Likeverdsteori (motivasjonsteori)
    Teori som baserer seg på sosiale sammenligningsprosesser for å se etter likeverd og rettferdighet. En kraftig kilde til motivasjon.
    ERG-teorien (behovsteori)
    En behovsteori som er utviklet av Alderfer, og som trekker Maslows behovsnivåer sammen til tre behovskategorier:
    Hackman og Oldhams jobbkarakteristikamodell
    Jobbkarakteristikamodeller er en fellesbetegnelse for teorier som baseres på at nøkkelen til ansattes motivasjon er å finne i egenskaper og forhold ved selve jobben og jobbsituasjonen.
    Hygienefaktorenes betydning
    For en leder er det viktig å sørge for at organisasjonen har sørget for å få på plass alle hygienefaktorene for å unngå mistrivsel i jobben.
    Ytre motivasjon
    Ytre motivasjon refererer til atferd hvor drivkraften for atferden kommer fra utenfra.
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.