Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 6 av 25 artikler om Sosiale medier

Microblogging er en sosialt medium i form av en blogg. En microblogg skiller seg fra en tradisjonell blogg ved at innholdet er mindre, både i form av faktisk og samlet filstørrelse. Microblogs “tillate brukere å utveksle små elementer av innhold, for eksempel korte setninger, individuelle bilder eller video linker“.  Disse små meldingene kalles microposts.

Mikroblogger er tjenester som Twitter og Instagram, hvor du kan dele korte tekstoppdateringer og bilder. Facebookstatusen er også en mikroblogg.

Noen microblogger tjenester tilbyr funksjoner som personverninnstillinger, som tillater brukere å kontrollere hvem som kan lese deres microposts eller alternative måter å publisere innlegg i tillegg til web-basert grensesnitt. Dette kan omfatte tekstmeldinger, chat, e-post, digital lyd eller digital video.

Emnene spenner fra det enkle emner som for eksempel “hva jeg gjør akkurat nå,” til mer tematiske, for eksempel “sportsbiler .” Kommersielle microblogg brukes ofte for å fremme nettsteder, tjenester og produkter, og å fremme samarbeid i en organisasjon.

Kilder:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Microblogging
Du leser nå artikkelserien: Sosiale medier

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << BloggForum >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Sosiale medier
  • Bør virksomheten ha en sosial profil?
  • Drivkraften bak sosiale medier
  • Electronic Word of Mouth (eWOM)
  • Blogg
  • Microblogg
  • Forum
  • Podcast
  • Sosiale nettverk
  • Innholdsmarkedsføring
  • Det juridiske rammeverket for innholdsmarkedsføring
  • Hva kan jeg skrive om andre?
  • Hva gjør jeg hvis jeg blir utsatt for sjikane og ærekrenkelser?
  • Etisk standard for innlegg i sosiale medier
  • Nettverksverdi
  • Sosial markedsføring
  • Sosial Media Managment teamet (SMM-teamet)
  • Reglement for bruken av sosiale medier
  • Viral markedsføring
  • Dilemmaer i sosiale medier
  • Hvorfor deler vi budskap med andre?
  • Sosiale medier har 5 formål for en virksomhet
  • Gode strategiråd for bruk av sosiale medier
  • Publiseringsplan for sosiale medier (sosial markedsføring)
  • Screening av kandidater (jobbsøkere)
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.