Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 2 av 38 artikler om Markedsplan

situasjonsanalyse

Enhver markedsplan starte med en situasjonsanalyse av alle aktørene i markedssystemet som kan ha interesse av å påvirke virksomhetens videre kurs.

For å finne ut hvilke interessenter markedsplanen må ta høyde for, lønner det seg å starte analysearbeidet med å tegne opp et interessentkart som viser hvilke interessenter som vil ha interesse av å påvirke virksomhetens videre kurs.

Deretter lønner det seg å starte med de interne arbeidsbetingelsene eller de aktørene som omtales som mikrosystemet i gjennomgangen av markedssystemet, for å finne sterke og svake sider internt i virksomheten. Her finnes det en mengde analyseverktøy som kan brukes. Noen aktuelle verktøy er:

Når de interne forutsetningene er kartlagt, kan man gå videre å se på hvilke muligheter og trusler som finnes i omgivelsene som omgir virksomheten. Dette krever en analyse av alle eksterne arbeidsbetingelser som omfatter alle aktørene i offentlighets– og makrosystemet i virksomhetens markedssystem.

Noen aktuelle analyseverktøy for å analysere de eksterne arbeidsbetingelsene er:

Sentralt i denne situasjonsanalysen står virksomhetens verditilbud, konkurransevirkemidlene og bruken av kommunikasjonsvirkemidlene.

Verditilbudet omfatter alle virkemidler som innvirker på kjøperens opplevelse i form av ofte og/eller belønninger ved å ha med bedriften å gjøre. De klassiske konkurransevirkemidlene bedriften har til rådighet og som kan brukes til å påvirke denne opplevelsen er de såkalte 6 – P`er:

  • Product (Produktet, tjenesten, systemet)
  • Price (Pris, rabatt, betalingsform og betingelser)
  • Place (Distribusjon, tilgjengelighet, beliggenhet, åpningstider osv)
  • Promotion (Markedskommunikasjon)
  • People (De ansatte på alle nivåer, kundebehandling, holdninger, verdier, servicegrad osv).
  • Posisjon (Merkevarestrategi) 

Første oppgave er å beskrive verditilbudet, sett med kundens øyne. I neste artikkel ser jeg nærmere på hvordan du går frem for å kartlegge kundenes kjøpsprosess og beskriver verditilbudet.

markedsplan-analyse

Du leser nå artikkelserien: Markedsplan

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << MarkedsplanKundeverdianalyse >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedsplan
  • Situasjonsanalyse av markedssystemet
  • Kundeverdianalyse
  • Kundeverdi
  • Markedsplan modell
  • Målgruppe
  • Markedsmål
  • Salgsvolum og markedsandel som markedsmål
  • Overskudd/lønnsomhet som markedsmål
  • Kundetilfredshet som markedsmål
  • Markedsmål per segment / produkt?
  • Vekstmål
  • Ekspansjonmatrisen
  • Markedsmål pyramiden
  • Målkort (styringskort)
  • Markedsstrategi
  • Markedsstrategien – en forlengelse av forretningsstrategien
  • Kothler`s 4 – markedsposisjon strategier
  • Omdømmestrategi
  • Visuell profil
  • Omdømmets betydning for rekruttering- og oppfølgingstrategien
  • Rekrutteringstrategi
  • Servicestrategi
  • Serviceledelsessystem
  • Oppfølgingsdimensjonen
  • Markedsføringsmiks og konkurransevirkemidler
  • Produktstrategi
  • Distribusjonsstrategi
  • Salgskanal
  • Multikanalproblemet og multikanalkunder
  • Prisstrategi og prispolitikk
  • Kommunikasjonmiks
  • Integrasjon og synergi mellom kanalene
  • Markedsprogram (handlingsplan)
  • Markedsføringsbudsjett – nivå for innsats
  • Tidsplan for markedsføringen
  • Implementeringstrategi for markedsføringen
  • Styring og kontroll av markedsplanen
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.