Valg av metode for datainnhenting til situasjonsanalysen

Hvordan skal jeg få tak i informasjonen jeg trenger til min situasjonsanalyse? Jeg går her igjennom det du må tenke på.

Situasjonsanalysens dataanalyse

Kategoriserer og analysere dataene med sikte på å beskrive og forstå hva vi har funnet.

Prognosering

Hvordan utvikle en prognose i forbindelse med en situasjonsanalyse?

Feilkilder og usikkerhet ved situasjonsanalyser

Selv om du har kvalitetssikret alle ledd i analyseprosessen, vil resultatene du har kommet frem til ikke være feilfrie av ulike årsaker. La oss derfor gjøre oss kjent med de mest grunnleggende feilkildene.

Situasjonsanalyse og rapportskriving

Siste fase i analyseprosessen er å tolke analysene og samle konklusjonene i en oversiktlig rapport.

Oppfølging av situasjonsanalysen

Siste fase er oppfølging av resultatene, og går i korthet ut på å kontrollere hvorvidt anbefalingene blir satt ut i livet.

Business Intelligence (BI)

Et etterretningsystem som samler inn forretningkritisk informasjon som skal gjøre folk i stand til å treffe bedre beslutninger på bakgrunn av data.

Hvilken informasjon trenger du å samle inn i situasjonsanalysen?

Når vi snakker om egenskaper ved undersøkelsesenhetene, tenker vi på hvilke variabler vi trenger og hvilke verdier disse variablene kan måles i.

Hvilke enheter og variabler må inngå i situasjonsanalysen?

Start med å skaff deg en oversikt over hvilke aktører internt- og eksternt i virksomheten du trenger informasjon om for å kunne belyse problemstillingen med ønskede analysemetoder.

Synkron- eller diakron analyse?

Forskjellen mellom disse to analysemetodene kan illustreres gjennom en to-dimensjonal akse, hvor Y aksjen viser hvor dypt inn i problemstillingen analysen går, mens X aksen representerer hvilken tidsrom utviklingen ses over (dybde vs. bredden i dataanalysen).

Identifiser beslutningssituasjonen og beslutningalternativene

Foreligger det en beslutningssituasjon og hvilke beslutningalternativer finnes?

Samfunnsvitenskaplig metode

For at analysen skal være et egnet verktøy til å redusere usikkerheten til dine beslutningsproblemer, må den bygge på vitenskapelige prosedyrer og anerkjente metoder og teknikker.

Analyser av markedet

Med marked menes:Stedet hvor kjøper og selger møtes for å bytte verdierMarkedsdefinisjonDefiner hvilket marked virksomheten opererer på. Et grunnleggende skille går mellom:Markedet for produksjonsfaktorerMarkedet for...

Verditilbud analyse

Virksomhetens verditilbud er alt kunden legger vekt på før, under og etter kjøpet av et produkt eller tjeneste.

Verdiskapningprosessen

Hvordan virksomheten skaper sitt verditilbud gjennom en transformasjonprosess som omgjør ressurser til et sluttresultat med viktige kundeverdier som dekker viktige kundebehov eller løser viktige problemer for kunden

Ressurser og konkurransefortrinn

Effekten man får ved å besitte og utnytte en eller flere ressurseller en kompetanse som gir en virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre virksomheter.

Corporate Goverment analyse

en analyse av virksomhetens eierstruktur og selskapsledelse for å avdekke eiernes interesser og hvordan de ivaretar sine interesser gjennom den valget modellen for selskapsledelse

Del 2: Hovedundersøkelsen

Etter at vi har fått et oversiktsbilde av beslutningssituasjonen og beslutningalternativene gjennom pilotundersøkelsen går vi videre og gjennomfører hovedundersøkelsen.

Hvordan gjennomføre en situasjonsanalyse?

Normalt starter vi med en pilotundersøkelse (forundersøkelse) som har som mål å samle inn informasjonen man trenger til å kunne gå videre.