Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 16 av 23 artikler om Forretningsmodell
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Forretningsmodellen for en markedsføringsnettsted er enkel

Du bruker nettstedet som en markedsføringskanal der du promoterer dine varer og/eller tjenester. Nettstedet får brukere til å kontakte selskapet. Selve inntjeningen kommer i annen rekke, når brukere som har meldt sin interesse via nettsiden endelig kjøper noe av bedriften.

 Denne artikkelen er kopiert fra: http://www.websuksess.no/markedsføringsweb/ 

En markedsføringsnettsted gir typisk ikke brukeren mulighet til å bestille produkter (da er det en nettbutikk). Det er likevel ting avsender ønsker at brukeren skal gjøre på en – det vanligste er at man bruker en slik web til å høste leads, altså få brukeren til å melde sin interesse for bedriftens varer eller tjenester.

Når du har en slik forretningsmodell, er det flere ting som er viktige

  • Du må gi brukeren all informasjon han trenger for å beslutte at han ønsker å bruke deg – dette betyr som regel også å oppgi priser.
  • Mange forskjellige sider må peke inn mot kontaktformularet.
  • Kontaktformularet må være enkelt.
  • Du bør gi brukeren mulighet til å kontakte deg på andre måter enn via formularet.
  • Du bør oppgi en viss responsfrist – jo raskere jo bedre.
  • Du må passe på at du løpende følger opp henvendelsene, slik at brukeren raskt blir fulgt opp.
  • Noen har også gode erfaringer med å tilby live chat fra markedsføringswebben, i hvert fall i vanlig åpningstid.

Dette gjør det enda enklere for bruker å ta kontakt:

Eksempel på hvordan webchat kan presenteres på en webside

Den største leverandøren av slike systemer i Norge er eDialog 24.

Verdien

Når man skal måle verdien av en markedsføringsweb definerer man som regel en konvertering som et innsendt kontaktskjema. Hvor stor verdien av et innsendt skjema er kommer jo an på hva du selger og hvor godt du følger opp. Se også seksjonen om verdivurdering.

Kilder:

  • http://www.websuksess.no/markedsføringsweb/

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Forretningsmodell

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettbutikk som forretningsmodellSelvbetjeningnettsted som forretningsmodell >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningmodell
  • Mulige forretningsmodeller
  • Business Model Canvas
  • Forretningsmodellens grunnelementer
  • Verditilbud
  • Kunderelasjoner
  • Inntektsmodell
  • Kjøpemodeller som inntektsmodell
  • Leiemodeller som inntektsmodell
  • Innteksoptimalisering
  • ØKO-modellen er fremtiden forretnings- og verdiskapningmodell
  • Forretningmodellens skalerbarhet
  • Nettbasert forretningsmodeller
  • Forretningsmodeller for et kommersielt nettsted
  • Nettbutikk som forretningsmodell
  • Markedsføringnettsted som forretningsmodell
  • Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell
  • Nettavis som forretningsmodell
  • Underholdningsnettsted som forretningsmodell
  • Selge innhold som forretningsmodell
  • Innholdsbasert salg som forretningsmodell
  • Affiliates som forretningsmodell
  • Freemium som forretningsmodell
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.