Produktutvikling og teknisk utvikling

Hittil har produktet bare fremstått i form av beskrivelse, løse skisser eller i beste fall en arbeids prøve. Når man nå går over i en konkret produktutvikling, medfører dette langt større kostnader og investeringer enn tidligere. Produktet må nå utvikles til en prototype.

Produktutvikling og konsept testing

Hvis produktidèn blir godkjent ut fra de vurderingene som er foretatt, bør man søke å klarlegge oppfatningen til potensielle brukere. På dette stadium vil produktet ikke foreligge på annen måte enn i form av en beskrivelse og eventuelt i løse skisser

Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus

Prisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nytt produkt.

PIC – plan (en nedskrevet produktstrategi)

Alle bedrifter som ikke er tjenesteytende foretak bør utvikle en PIC plan. En forkortelse for "product innovation charter" (en nedskrevet produktstrategi).

Kreativ utviklingsgruppe

Hva skaper kreativitet i grupper, hvem bør sitte i gruppen og hvilke egenskaper bør de inneha?

Åpne og lukkede innovasjonsprosesser

En gjennomgang av forskjellen mellom åpne og lukkede innovasjonsprosesser.

Diffusjonsprosessens hastighet/utvikling

Diffusjonsprosessens hastighet/utvikling

Produktets livssyklus

Alle produkter og tjenester har en begrenset "levetid"- i hvert fall i sin opprinnelige form. Produktet gjennomgår forskjellige faser fra det lanseres til produsenten velger å legge ned produksjonen av produktet.

«Hit spots»

”Hot spots” er et begrep hun bruker for å beskrive hvor kreativitet oppstår.

Den sosiale spredningprosessen («jungeltelegrafen» / «vareprat»)

Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.

Innovasjonstyper

Det finnes mange ulike typer innovasjoner. En vanlig inndeling er å skille mellom disse fire innovasjonstypene.

Produktutvikling og identifisering av forbedringsområder

Situasjonsanalysen bør samles i en SOFT - analyse for å få en oversikt over svake/sterke sider og muligheter/trusler

Ideprosessen

En gjennomgang av hvordan prosessen med å generer ideer og velge ut hvilke ide man skal gå videre med i innovasjonsprosessen.

Implementeringsprosessen

Implementeringfasen går i praksis ut på å planlegge hvordan innovasjonen skal lanseres ovenfor hvem og ved bruk av hvilke virkemidler.

Diffusjonsprosessen

Alle personer skal i utgangspunktet gjennom adopsjonsprosessen før de aksepterer en innovasjon (nyhet), men tiden det tar er forskjellig. Denne prosessen kalles diffusjonsprosessen og er noe vi tar for oss i denne artikkelen.

Produktutvikling og markedsføring

Parallelt med brukertestene, eller umiddelbart etter at man har fått positiv respons på de, må det utarbeides en markedsføringstrategi og marketing - mix for det nye produktet.

Diffusjonsprosessen

Alle personer skal i utgangspunktet gjennom adopsjonsprosessen, men tiden det tar er forskjellig. Denne prosessen kalles diffusjonsprosessen

Innovasjonsformer

En gjennomgang av hvilke former for innovasjoner som finnes.

Produktutvikling – Idevurdering og økonomiske analyser

Mens målet i idè- og konseptgenereringfasen er å få frem flest mulig muligheter, problemer og ideer, er hensikten med ide vurderingen å redusere antallet.

Produktutvikling og situasjonsanalyse

For at det skal være mulig å utvikle nye produkter eller forbedre eksisterende, er det en forutsetning at man har en oversikt over forutsetningene man jobber under. Det er derfor naturlig å starte med en situasjonanalyse av de ulike delsystemene i markedsystemet.

Innovation Managment

Metoder og angrepsmåter for å stimulere til nye tekniske ideer og ta hånd om dem.

Gründer / entreprenør

Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.

De enkelte trinn i produktutviklingen

De vanligste fasene i produktutviklingsarbeidet kan sammenfattes i følgende modell.