Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 18 av 30 artikler om Forretningsplan
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Marked

En av de største utfordringen er å finne målgruppen. Hvem henvender virksomheten seg til, hvem skal kjøpe produktene?

Basert på resultatene fra situasjonsanalysen, en grundig målgruppeanalyse og virksomhetens valg av markedstrategi gjelder det seg å velge den mest lønnsomme målgruppen hvor kjøpsannsynligheten er størst. Husk at dette er et strategisk mål for flere år fremover, så det er her viktig at du velger korrekt målgruppe i forhold til virksomhetens målsetninger og konkurransesituasjon. 

Start med å beskriv hovedmarkedet:

  • Hvilke aktører inngår på dette markedet, hvilken markedsform eksisterer i dette markedet og hva kjennetegner aktørene?
  • Hvilket kjøpsmotiv har kundene og hvilken kjøpsprosess følger de?
  • Hvor stort er markedet, regnet i antall kunder og omsetning per år?
  • Hvor i livssyklusen er dette markedet (introduksjon, vekst, modning, metning, tilbakegang) og hvor stor forventes veksten å bli?
  • Hvordan her virksomheten segmentert opp dette markedet og hvorfor er disse segmenteringskriteriene valgt?
  • Hvilket markedsegment har virksomheten valgt ut som sin primær- og sekundærmålgruppe?
  • Hvor stort er primær- og sekundærmålgruppen, regnet i antall kunder og omsetning?

Konkurrenter

Når markedet er beskrevet gjelder det å beskrive konkurrentene, konkurransesituasjonen og konkurransefortrinnene til virksomheten og konkurrentene. Stikkord er her:

  • Hvor mange konkurrenter operer i samme marked og markedssegment virksomheten satser på?
  • Hvem vil være virksomhetens primærkonkurrenter?
  • Hvor stor markedsandel har virksomheten i forhold til disse konkurrentene?
  • Hvilke konkurransefortrinn har disse konkurrentene og hvilke konkurransefortrinn har virksomheten i forhold til dem?
  • Hvilke fremtidsplaner har primærkonkurrentene?

Kunden

Til slutt må kunden beskrives. Stikkord er her:

  • Hva kjennetegner kunden virksomheten har valgt som sin primær målgruppe?
  • Hvilket omdømme har virksomheten idag hos målgruppen?
  • Hvilke trenger er primærmålgruppen opptatt av og hvilken kjøpsprosess følger de?

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Forretningsplan

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Bakgrunn og generell beskrivelse av firmaetCorporate Governance (selskapsledelse) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsplan
  • Forretningsplanens innhold
  • Situasjonsanalyse
  • Due Diligence
  • Forretninggrunnlaget
  • Forretningside (misjon og visjon)
  • Verdigrunnlag
  • Omdømme (rykte og profil)
  • Corporate Governance (eierstyring)
  • Strategisk kjerne
  • Forretningmodell
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Forretningsplanens del-planer
  • Hvem skriver du forretningsplanen for?
  • Presentasjon av forretningsplanen
  • Introduksjon og sammendrag (Styrets beretning)
  • Bakgrunn og generell beskrivelse av firmaet
  • Marked, kunden og konkurrentene
  • Corporate Governance (selskapsledelse)
  • Forretninggrunnlaget
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmodell
  • Produkter og tjenester
  • Markedsplan
  • Økonomiplan og ressursplan
  • Organisasjons- og prosessplan
  • Supportplan
  • Implementeringstrategi
  • Handlingsplan
  • Kilder til informasjon i forretningsplanen
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.