Domene og webhotell fra OnNet.no

Alle bedrifter må ha en definert målgruppe som forteller hvem bedriftens produkter og tjenester er ment for. Vet vi ikke hvem kunden er, vet vi heller ikke:

  1. hva kunden ønsker seg og hvordan vårt verditilbud (alt bedriften tilbyr kunden før, under og etter kjøpet) kan tilfredsstille deres behov, krav, ønsker og forventninger.
  2. hvordan vi skal nå kundene med vår markedsføring og påvirke dem slik at de prefererer vårt verditilbud neste gang de opplever et behov som vårt verditilbud kan dekke.

Før vi vet hvem som er bedriftens målgruppe er det umulig å foreta noen som helst form for forretnings-, markeds-, salgs-, produkt- eller serviceplanlegging. Målgruppen må derfor alltid defineres for å kunne utvikle og markedsføre noe som helst på en lønnsom måte.

Hva er en målgruppe?

Når vi snakker om målgruppe mener vi:

“Den elller de kundegruppene bedriften tar sikte på å påvirke og selge sine produktene og/eller tjenestene til.”

Legg her merke til at vi snakker om en eller flere kundegrupper. En kundegruppe er:

“en homogen gruppe mennesker med visse fellestrekk”.

Hvilke fellestrekk vi definerer som vår målgruppe er avhengig av hvilken segmenteringsstrategi og segmenteringskriterier vi velger å bygge vår forretnings- og markedsstrategi på. 

En angivelse av hvem som er kunden

Å velge målgruppe vil si å bestemme seg for hvem som er kunden. Det vil si å bestemme seg for hvem vi ønsker å nå med vårt verditilbud og markedsføring.

Produserer virksomheten golfkøller, vil målgruppen normalt være golfspillere som markedsføringen rettes mot. Selger virksomheten bilen “Royce Rolls”, vil målgruppen normalt innskrenke seg til forretningsfolk og embetsmenn i høye posisjoner som har mye penger og som er på utkikk etter et statussymbol. Driver vi en restaurant, vil målgruppen være avhengig av hva slags mat vi selger, prisnivået, og hvor restauranten ligger.

Denne delen av målgruppen fremgår normalt av virksomhetens forretningside som angir hvem som er våre kunder og hvilke kundebehov vi skal dekk. Denne definisjonen av hvem som er kunden er imidlertid alt for vid og tvetydig til at vi kan bruke den for å identifisere hvem som vil være de mest lønnsomme kundene på lang og kort sikt. Målgruppen må derfor defineres mer spesifikt i forretnings– og markedsplanen for at målgruppe definisjonen skal kunne brukes som et verktøy for å identifisere de mest lønnsomme kundene for virksomheten.

Krever markedssegmentering

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.