Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 6 av 10 artikler om Salgsåpningen

psalg

Hvorfor er klesdrakten viktig?

Klær skaper folk og viser:

  • hvem du er og hvem du representerer
  • hva du og de du representerer står for
  • om du er en man kan stole på

Men klær kan også skape avstand mellom partene. Av den grunn må klesdrakten tilpasses kunden og situasjonen, slik at klærne kommuniserer de riktige kulturelle signalene.

Klærne skaper førsteinntrykket

Det er viktig å være bevist hvordan du kler deg når du møter en kunde fordi folk flest har en tendens til å plassere deg sosialt i løpet av få sekunder når de møter deg ved å studere din klesdrakt. Klesdrakten avgjør i stor grad førsteinntrykket du gir motparten, sammen med dine første ord og kroppsspråk.

Hvis du f.eks. møter opp i en bank for å be om et større lån ubarbert og i slitte olabukser, vil du sannsynligvis få problemer. Kostymet er feil.

Klesdrakten bør speile selskapets image/profil

Når du skal velge klesdrakt til ditt neste kundebesøk må du huske at klesdrakten må speile (passe med) selskapets pris profil og image. Kler du deg billig vil kunden også oppfatte det du selger som billig, og omvendt. Klesdrakten du velger må derfor være et speilbilde av selskapets image.

Foruten at klesdrakten må speile selskapet du representerer er det viktig at du føler deg bekvem i dette antrekket. Gjør du ikke det er det også umulig å utstråle de verdiene du og selskapet står for.

Speil klesdrakten etter kunden

En gammel regel i salgsbransjen sier at du skal kle deg slik at du “smelter inn” i omgivelsene for kundebesøket. Du skal med andre ord ikke kle deg for ledig eller fint i forhold til kunden og anledningen. Går kunden i olabukser bør du også gjøre det, bruker kunden blådress bør du også gjøre det. Dette for å komme på “bølgelengde med kunden“.

Regelen bygger på det faktum at folk har en tendens til å tro på det de ser. Av den grunn bør vi alltid tilpasse klesdrakten etter kunden slik at klesdrakten forteller at vi er på samme bølgelengde. 

Ved å kle seg likt som kunden vil kunden kjenne seg selv igjen i selgeren. Noe som signaliserer at man ligger på et likt sosialt nivå. Det gjør det enklere å oppnå tillit og få kunden til å åpne seg.

En potensiell støykilde

Klær kan også være en “støykilde” i kommunikasjonsprosessen. Er f.eks. selgeren en dame som går dristig kledd eller bruker spragende øredobber eller halskjeder, kan kunden bli mer opptatt å studere selgeren enn å børe på hva hun har å si. Selgeren oppnår effekt, men vil aldri klare å vekke kundens kjøpelyst. Vær nøye med kostymet du velger.

Noen råd

Her følger noen avsluttende råd:

  1. Vær alltid velstelt. Vær nøye med kropp og klær.
  2. Kle deg i alminnelighet et halvt trinn bedre enn dine møtepartnere
  3. Bruk tid på å finne ut av hvilken stil og hvilke farver som kler deg best.
  4. Stå rett og sitt rett under møtet.

Ikke undervurder ditt utseende og din fremtreden når du skal gå i et kundebesøk. Tenk på eventyret om “rødhette og ulven” så skjønner du viktigheten av å kle seg riktig i forhold til kunden og situasjonen.

Du leser nå artikkelserien: Salgsåpningen

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Fysisk utseendeBil og bilens betydning i salg >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Førsteinntrykket avgjør resultatet
  • Møt presist til kundemøte
  • Håndhilsing og håndtrykk
  • Visittkort – rolle i salg og relasjonsbygging
  • Fysisk utseende
  • Din klesdrakt i kundemøter
  • Bil og bilens betydning i salg
  • Møtested og plasseringen av møtedeltakerne
  • Åpningsreplikken i salg
  • Generelle råd knyttet til åpningen av salgssamtalen
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.