Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 33 av 55 artikler om Digital markedsføring >> E-handel

Hvilke informasjonssystemer har virksomheten idag og hvilke av dem må nettbutikken kunne utveksle data med?

nettbutikk-integrasjon

Ta her utgangspunkt i hva som skjer i det øyeblikket kunden klikker  på ”Gå til kassa” knappen for å registrere og gjennomføre ordren. Følg så den elektroniske ordren videre for å avdekke hvilke andre informasjonssystemer nettbutikken vil være avhengig av og måtte kunne utveksle data med.

Fraktberegning: – For å kunne beregne hvor mye frakt kunden må betale for å få varen levert må nettbutikken integreres med fraktberegningsløsningen til den leverandøren som skal stå for distribusjonen (transporten).

Når kunden klikker ”Bestill” registreres ordren automtisk i nettbutikkens database, før ordren blir sendt videre til betalingsløsningen som er valgt (hvis kunden har valgt kortbetaling).

Betalingslønsing: – Her betaler kunden for ordren før de blir returnert tilbake til nettbutikken etter at betalingen er godkjent. Dette krever at nettbutikken må integreres med den tekniske betalingsløsningen nettbutikken har valgt for å gjennomføre kortbetalingen.

Sosiale medier: – Hvis du ønsker å gi kundene muligheten til å registrere seg og logge inn via sin sosiale profil må nettbutikken også integreres med det aktuelle sosiale mediet. F.eks. Facebook. Det samme gjelder hvis du ønsker å utnytte muligheten til å vise et utvalg av nettbutikkens produkter på virksomhetens Facebook side.

Sporing: – Etter at varene er sendt ønsker du gjerne å informere kunden om dette og gi dem sporingskode som gjør at de enkelt kan spore hvor varene er og etterlyse dem ved forsinkelser. Øker kundetilfredsheten, tilliten og reduserer antall unødvendige henvendelser for å etterlyse varer. Dette krever imidlertid at nettbutikken integreres med distributørens sporingssystem.

Etter at selve ordren er registrert må ordren også registreres i virksomhetens:

  • CRM-system: – Virksomhetens kundeoppfølgingssystem som holder styr på alle kundene, alle deres henvendelser o.s.v.
  • Økonomisystem: – Virksomhetens lønns- og regnskapssystem.
  • Logistikksystem: – Virksomhetens datasystem for mottak, lagerhold, logistikk, pakking og sending av varer.
  • Produksjonssystem: – Produseres produktet på bestilling må ordren også legges inn i dette systemet for å kunne ekspederes.

Databaseformat

Siden all informasjon i såvel nettbutikken som i de andre informasjonssystemene ligger lagret i ulike databaser, er det viktig at du kartlegger hvilke databaseformater disse informasjonssystemene benytter, hvor databasene er lokalisert og hvordan det er mulig å koble seg til og utveksle data med disse datakildene. I denne sammenheng trenger du ikke bare å vite hvilke databaser du skal kunne kommunisere med, men også hvilke tabeller, felter og hvilke feltegenskaper disse feltene har.

De dominerende databaseformatene er idag:

  1. mySQL – en åpen kildekode database. Benyttes av over 60% av nettsteder idag.
  2. MS SQL– Microsoft sitt lisensbelagte SQL format. Brukes bare sammen med ASP.NET løsninger og eldre ASP løsninger.
  3. Oracle SQL – Oracle sitt lisensbelagte SQL format. Brukes hovedsakelig av større konsern i Enterprise løsninger.

Pass her på å velge en nettbutikk løsning som bygger på samme databaseformatet som dine øvrige informasjonssystemer, da dette gjør det relativt enkelt å utveksle data mellom systemene i forhold til situasjoner hvor vi må integrere nettbutikken mot informasjonssystemer som bygger på helt andre programmeringsspråk og databaseformater enn nettbutikken gjør.

Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Teknologisk strategiKommersiell strategi >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk?
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikk som en forlengelse av den fysiske butikken
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel : Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Hvordan kan en nettbutikk øke kundetilfredsheten og kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.