Innovasjonstyper


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 3 av 27 artikler om Innovasjon
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Det finnes mange ulike former for innovasjoner og enda flere måter å klassifisere dem på. En måte er å gjøre som finnen finnen Erkko Autio (1995) gjør. Han tar utgangspunkt i teknologien som ligger bak innovasjonen og markedet innovasjonen retter seg mot:

  1. Teknologi – benyttes det en ny eller etablert teknologi?
  2. Marked – går innovasjonen inn i ett nytt eller eksisterende marked?

Basert på svarene vi får på disse to spørsmålene kan vi gruppere disse innovasjonene inn i fire typer innovasjoner, slik som vist i tabellen under.

  Marked
  Eksisterende Nytt
Eksisterende teknologi Applikasjonsinnovatører Markedsinnovatører
Ny teknologi Teknologiinnovatører Paradigmeinnovatører

Disse fire innovasjonstypene kan forklares slik:

  1. Applikasjonsinnovatører er foretak som anvender eksisterende teknologi i et etablert marked, men innenfor rammen av nye produktkonsepter. De bidrar til å spre teknologi. Selv om teknologien kan være avansert og krevende, er den ikke ny, men den anvendes på nye måter. Mange slike foretak arbeider mot relativt smale markedsnisjer
  2. Markedsinnovatører er foretak som er framstående i å utvikle nye produktkonsepter og åpne nye markeder, mens teknologien som anvendes ikke inneholder noe nytt i seg selv. Innovasjonen består i å kombinere kjente teknologier på nye måter.
  3. Teknologiinnovatører er foretak som introduserer ny teknologi i eksisterende markeder. Teknologien er ny og har ikke blitt anvendt før i den aktuelle næringen.
  4. Paradigmeinnovatører er foretak som introduserer nye produktkonsepter basert på ny teknologi. Slike foretak kan ha potensial for å utløse radikale innovasjoner med forandringer i teknologiske systemer og endog bevirke endringer i rådende teknisk-økonomiske paradigmer.

En annen inndeling av innovasjonsbegrepet er vist i illustrasjonen under.

innovasjonsformer

Her skiller vi mellom:

  • produktinnovasjon
  • prosessinnovasjon
  • markedsinnovasjon
  • organisatorisk innovasjon (Zahra og Das, 1993).

Produktinnovasjon

En produktinnovasjon er et middel til å tilfredsstille kundebehov. Om nyheten blir en suksess  eller ikke, avhenger av nytteverdien til det nye produktet. Om produktet er blått eller gult, mekanisk eller datastyrt har for så vidt ingenting å si. Det er hvilken forbedring kunden opplever som er det avgjørende.

Mange studier har vist at det er forbundet en betydelig risiko med å lansere produktinnovasjoner. Det er ikke rent få bedrifter som har gått dukken fordi et nytt produkt har blitt mislykket. Undersøkelser at fra 40 til 80 % av alle nye produkter mislykkes av forskjellige årsaker.

De vanligste årsakene er:

  • Dårlig organisering
  • Ingen klar målsetting
  • Prestisje
  • Ingen eller dårlige analyser
  • For lite marked
  • Dårlig markedsføring
  • For høye kostnader

Prosessinnovasjon

Prosessinnovasjon er nye måter å distribuere eller fremstille produkter eller tjenester (verditilbudet) på.

Markedsinnovasjon

Markedsinnvovasjon vil si å gå inn på nye markeder eller nye måter å bearbeide markedet på.

Organisatorisk innovasjon

Forholdet mellom organisasjoner og innovasjon er komplekst. Det finnes ikke et konkret rammeverk for å få forstå fenomenet organisatorisk innovasjon.

Fagerberg, Mowery og Nelson (2005) argumenterer for at grunnen kan være at det ikke finnes en ren definisjon på begrepet organisatorisk innovasjon. Det er også et veldig vidt begrep. Forskjellige forskere har brukt begrepet for å forklare ulike aspekter ved forholdet mellom organisasjoner og innovasjoner.

Fagerberg, Mowery og Nelson (2005) deler organisatorisk innovasjon inn i:

  • Forholdet mellom organisasjonsstrukturen og innovasjon
  • Innovasjon som en prosess for å skape organisatorisk læring og kunnskap
  • Organisasjonens muligheter for å håndtere forandringer (Fagerberg, Mowery og Nelson 2005:138)
innovasjonstyper
Sammenhengen mellom ulike innovasjonstyper og livssyklusen (BLS).

 

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << InnovasjonsformerÅpne og lukkede innovasjonsprosesser >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Innovasjon
  • Innovasjonsformer
  • Innovasjonstyper
  • Åpne og lukkede innovasjonsprosesser
  • Innovasjonsprosessen og innovasjons modeller
  • Innovation Managment
  • Adopsjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessen
  • Diffusjonsprosessens hastighet/utvikling
  • Schumpteter sin bølgeteori (økonomisk utvikling)
  • Gründer / entreprenør
  • Radikal innovasjon i etablert virksomhet
  • Kreativ utviklingsgruppe
  • «Hit spots»
  • Produktutvikling
  • Produktets livssyklus
  • De enkelte trinn i produktutviklingen
  • Ideprosessen
  • Produktutvikling og situasjonsanalyse
  • Produktutvikling og identifisering av forbedringsområder
  • Innovasjonkilder : – Jakten på den gode ideen!
  • Produktutvikling – Idevurdering og økonomiske analyser
  • Produktutvikling og konsept testing
  • Produktutvikling og teknisk utvikling
  • Produktutvikling og markedsføring
  • Implementeringsprosessen
  • PIC – plan (en nedskrevet produktstrategi)
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Innovasjonsformer
    En gjennomgang av hvilke former for innovasjoner som finnes.
    Den sosiale spredningprosessen ("jungeltelegrafen" / "vareprat")
    Hvordan vareprat sprer informasjon om et nytt produkt eller tjeneste til målgruppen og markedet for øvrig.
    Schumpteter sin bølgeteori (økonomisk utvikling)
    Hvorfor utvikler økonomien, næringslivet, samfunnslivet og mediene seg i bølger? Svaret på hvorfor så vel Internett som næringslivet, økonomien og næringslivet utvikler seg i bølger finner vi i bølget...
    Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus
    Prisen vil bli påvirket av hvor i livssyklusen et produkt befinner seg. Dette fordi såvel etterspørselen som kundene vil endre seg drastisk fra produktet blir lansert til det blir erstattet med et nyt...
    Innovasjonsprosessen og innovasjons modeller
    Innovasjonsprosessen fra ide til ferdig produkt, tjeneste eller system kan deles inn i tre hovedprosesser
    Implementeringsprosessen
    Implementeringfasen går i praksis ut på å planlegge hvordan innovasjonen skal lanseres ovenfor hvem og ved bruk av hvilke virkemidler.
    Gründer / entreprenør
    Selv om det finnes menge likhetstrekk mellom en gründer og entrepenør er det også noen viktige forskjeller de er viktig å være klar over.
    Radikal innovasjon i etablert virksomhet
    Hva kreves for å klare å oppnå en radikal innovasjon i en etablert virksomhet? I denne artikkelen vil jeg prøve å belyse dette problemet.
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.