Domene og webhotell fra OnNet.no

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring, eller “content marketing” på engelsk, er ett digitalt kommunikasjonvirkemiddel son brukes for å:

  1. markedsføre verditilbudet (produkt/tjenester) til en virksomhet.
  2. løse definerte kommunikasjonsoppgaver en virksomhet måtte ha.

Denne formen for markedsføring er en forlengelse av tradisjonell markedsføring, og er en form for digital markedsføring hvor målet er å gjøre innholdet (budskapet) så attraktivt at leserne får lyst til å lese det. Denne form for markedsføring skiller seg derfor fra tradisjonelle push-strategier hvor målet med markedsføringen er å tvinge deg til å lese et bestemt budskap. Her prøver vi heller å gi deg en “click-bath” for å få din oppmerksomhet og motivere deg til klikke på linken som driver deg videre til innholds plattformen vår, hvor innholdet (budskapet) presenteres.

Definisjon innholdsmarkedsføring:

“Innholdsmarkedsføring er en strategisk markedsføringsmetode som skal skape og distribuere attraktivt medieinnhold som når ut til og engasjerer en definert målgruppe i den hensikt å utvikle varige relasjoner som er verdifulle for begge partner”

Dette kan illustreres slik:

innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring handler om å skape, formidle og bruke digitalt medieinnhold og utnytte digitaliseringens muligheter i markedsføringen for å skape konkurransefortrinn og bygge varige relasjoner. Vi kan si at innholdsmarkedsføring er en form for markedsføring hvor vi i stedet for å fokusere på salg, legger vekten på å skape relevant og verdifullt innhold for å tiltrekke oss kunder, engasjere og skape varige og gunstige relasjoner til en definert målgruppe.

La oss se litt nærmere på nøkkelbegrepene i definisjonen for å synliggjøre hva vi legger i disse begrepene.

En strategisk markedsføringsmetode

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss