Domene og webhotell fra OnNet.no

Hvor i butikken, i hvilken hylle og hvor i hyllen en vare blir plassert har stor betydning for hvor godt dette produktet vil selge i butikken, hvis butikken er en selvbetjening butikk.

Det vil si en forretning hvor kunden selv må finne og fysisk velge ut hvilken vare de ønsker å kjøpe. Noe som f.eks. er tilfellet for dagligvare butikker, kiosker, bensinstasjoner og i stadig større grad også i apotekene.

I en selvbetjening butikk er det ekstremt viktig at varen fremstår slik at varen selger seg selv. Noe som stiller store krav til varens emballasje som skal selge varen og samtidig dekker forbrukernes informasjonsbehov. Samt myndighetenes krav til merking av varen. Dette fordi varen må selge seg selv uten salgsstøtte fra butikkmedarbeiderne som jobber i forretningen.

For at kunden også skal få riktig inntrykk av et produkt er det også viktig at dette er plassert riktig i butikken og i hyllen, slik at kunden får riktige assosiasjoner til produktet, her kobles også pris inn. Hylleplasseringen er dermed viktig i mange markedsføringsammenhenger. 

Impuls- og nødvendighetsvarer

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.