Domene og webhotell fra OnNet.no

I 2009 fikk vi finanskrisen, før vi i 2014 gikk bunnen ut av oljemarkedet med en halvering av oljeprisen i løpet av 6 måneder. Fra tid til annen kommer det nedgangstider i økonomien som gjør hele salgsjobben vanskeligere. Slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være. Spørsmålet er bare hvordan skal en salgsorganisasjon og en selger angripe de “dårlige tidene” for å klare å nå sine løpende salgsmål.

Mens mange selgere lykkes i gode tider uten nødvendigvis å ”fortjene” det, er det kun de dyktigste selgerne som virkelig lykkes i tøffe tider. De dårlige tidene skiller med andre ord de middelmådige selgerne fra de dyktige, produktive og lønnsomme selgerne.

Nøkkelen i et tøfft marked er å selge det kunden ”må ha” ikke det som er ”kjekt å ha.” Selv om du ikke nødvendigvis kan endre løsningene du selger, kan du definitivt påvirke hvordan du posisjonerer, presenterer og selger dine løsninger.

Den fremgangsrike selger jobber på et strategisk nivå mot viktige kjøperoller og er i dialog med kunder og prospekter om viktige utfordringer og løsninger som gir kjøpere god avkastning.

B2Bsalg.no har satt opp en liste over nøkkelaspekter for å lykkes med salget under vanskelig markedsforhold.

1. Oppfølging, oppfølging oppfølging

Mens mantraet i eiendomsbransjen er location, location, location, er mantraet i salg: oppfølging, oppfølging, oppfølging. Kunder har dårlig tid og skuffen full av bekymringer. Da må du sørge for at du følger tett opp med kunden hele veien før, i forbindelse med og etter salget.

2. Fokus på kunders goder og avkastning

Kunder må spare penger, drive billigere, forenkle prosesser, automatisere, effektivisere, klare seg med færre medarbeidere, øke eget kundefokus, få mer lønnsomhet ut av eget selgerkorps – kort sagt drive mer lønnsomt. Kjøper er over hodet ikke interessert i, ei heller har de tid og krefter til å høre på masete, produktorienterte selgere. Sørg for at salgsdialogen dreier seg om kunders utfordringer, mål eller problemer – og hvordan dette kan løses på en kostnadseffektiv måte der tiden fra investering til lønnsomhet er kortest mulig.

3. Kom svært raskt til poenget

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.