Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 12 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


La med starte med en kort rundgang av hva jeg fant med et raskt Google søk om emne, for å gi et raskt og popularistisk oversiktsbilde av hva som majoriteten av stribentene mener om hva som må til for å lykkes med å etablere en egen nettbutikk.

Bing har tilogmed laget en video om nettopp dette.

Under har jeg samlet et knippe andre råd og tips fra Bing om hva du bør tenke på når du skal lage en egen nettbutikk..

  1. Ha en god forretningsplan klar
    Ha en klar profil på hva du vil, hva ditt konsept er, og hvilke type kunder du er ute etter. Nyetablerte bedrifter som ikke er på nett fra før må tenke seg grundig om før de begynner med nettbutikk. Det koster tid og penger uten en skikkelig forretningsplan.
     
  2. Sørg for at nettbutikken din er brukervennlig
    Sett forbrukeren i fokus; hva er det de søker etter, hva er det de vil ha, og hva er det de ser etter?
     
  3. Skal du drive nettbutikk i Norge, er det en fordel at du bruker en norsk leverandør
    Kunden har ofte større tillit til norske knapper, tekster og betalingsløsninger.
     
  4. Har du et mindre budsjett bør du ikke fokusere for mye på nettsidens design
    Velg heller standardløsninger, og legg fokus og penger i å få trafikk til nettbutikken din. Det er lite vits med en perfekt nettbutikk utseendemessig, hvis du ikke har noen kunder.  
     
  5. Skap trygghet på nettsiden din
    Ved å utforme gode kontakt og -om oss sider, og ved å bruke kjente logoer, brands og betalingsmuligheter kan du øke tilliten til nettbutikken. Dette er spesielt viktig å tenke på om du har en nettbutikk som ikke er så velkjent. 
     
  6. Sørg for at du har gode tekniske systemer som gir deg oversikt over for eksempel lagerstatus, økonomi, og leveringstider
    Bring og andre har APIer, som en enkel løsning til fordel for både deg og kunden.
     
  7. Søkemotoroptimaliser nettsiden din
     Det må være lett for kunden å finne fram til nettbutikken. 
     
  8. Tenk på hvordan du presenterer dine produkter
    Det er viktig at kunden får tilstrekkelig info om varens kvaliteter, pris, nødvendig tilbehør, info om størrelser/ mål, og gjerne hva andre kunder mener om produktet.  Gode bilder av produktet er også avgjørende.
     
  9. Tilby flere fraktalternativer  
    Muligheter for fraktalternativer og hjemlevering bidrar til økt salg og konvertering. La kunden velge selv hva som passer best. Bring kan tilby Fraktguiden, som gir kundene oversikt over priser og fraktalternativer basert på hvor de befinner seg. Les mer om Fraktguiden.
     
  10. Bruk sosiale medier for hva de er verdt
    For eksempel Facebook, AdWords og nyhetsbrev. Det anbefales å legge ressursene her til å begynne med, fremfor å rette seg mot mer spissede kanaler som Twitter med det samme. Gjennom Facebook og nyhetsbrev kan du opprettholde gode kunderelasjoner. Dette gjelder spesielt mindre, ukjente nettbutikker. AdWords, på sin side, gjør deg mer synlig på nett.

Andre gode råd finner du på Kenneth Dreyer`s blogg, som gir følgende 8 gode råd til deg som skal etablere en nettbutikk for første gang:

1. Analyser din bransje grundig

Alt for mange kaster seg ut i netthandelen uten å ha de ressursene eller mulighetene som trengs for å konkurrere i sin egen bransje. Kosmetikk og klær er eksempler på bransjer hvor det er lett å komme seg inn (det koster lite å kjøpe inn varelager) og man kan tilsynelatende ha gode marginer. Realiteten er ofte en annen når man kommer til markedsføring av produktene. Om du selger det samme som store konkurrenter med titalls av millioner i markedsføringsbudsjetter, så vil du du tape på både kostnad per nye kunde og marginene.

Antall konkurser i norsk netthandel har nesten tredoblet seg i år sammenlignet med 2011 og 2012. Konkurransen blir hardere fra utlandet og de norske aktørene blir flinkere. Skal du konkurrere på nett i en bransje med sterke aktører må du komme med noe nytt.

2. Ikke legg alle eggene i en kurv

Dette er en kjent begrep for de fleste, men allikevel ser jeg stadig flere nystartede nettbutikker gå i samme felle. Et typisk eksempel er at man kjøper inn for mye til varelager og glemmer penger til markedsføring. Eller at man bygger en kjempegod plattform og glemmer design. Og at man bruker kjempemye på en designmanual som uansett føles feil om 6 måneder.

Har du lave budsjetter, så må kostnaden holdes nede på alle fronter. Du behøver ikke være best på en av kategoriene for å starte. Har du lave budsjetter, kom deg på nett med en plattform som gir deg mye for pengene. Velg en betalingsløsning som ikke koster deg mye i oppstart (f.eks faktura og forskuddsbetaling). Begynn med markedsføring som gir deg veldig målbare resultater fra dag 1 (F.eks Google Adwords i kombinasjon med Analytics). Godta litt dårligere marginer fra leverandør mot at du får kjøpe inn mindre varelager og heller bestille fortløpende i starten. Dropp aksjeselskap og start et enkeltmannsforetak.

Om du starter med verdens beste nettbutikkløsning, men bommer på markedsføring og vareflyt, så vil du ikke lykkes.

3. Vurder en partner

Vurder en partner med helt andre egenskaper enn deg selv. Jeg liker å si at to gode partnere som utfyller hverandre bør bruke høyre- og venstre hjernehalvdel. Da får man både analytikeren som holder skuta på rett kjør og den kreative som kommer opp med ideene som får skute videre fremover, raskere og mer effektivt.

En god partner gjør at du sover bedre om natten om noe går feil, da det alltid er noen å dele både gleder og sorger med. En god partner avlaster deg også fra mye av arbeidet, som er kritisk for å få nettbutikken fremover.

Husk at det er bedre å eie halvparten av en suksessful bedrift, enn det er å eie hele bedriften ingen har hørt om.

4. Sett av tid (og penger) til innovasjon og fremgang

Mange nettbutikker når en naturlig takhøyde hvor de ikke klarer å vokse mer. Som oftest er ikke dette fordi de når hele markedet, men fordi de har nådd sine egne begrensninger. De er rett og slett ikke i stand til å dra nettbutikken videre.

Det er viktig å alltid sette av tid til ting som får nettbutikken fremover. Regnskap, pakking og lagerarbeid er ikke ting som får deg videre til neste nivå. Nye markedsføringskanaler, nye produkter og innovasjon i nettbutikk er det som får deg fremover.

5. Involver deg i bransjen

Gjør deg kjent med det som skjer i norsk netthandel. Delta på messer og abonner på nyhetsbrevene til aktørene i bransjen, selv om du ikke er kunde. Meld deg inn i faggrupper på linked in osv.

Er du ikke der det skjer, så vil du gi glipp av informasjon konkurrentene dine får.

6. Respekter din egen fritid

Ulempen med å være nettbutikkeier er at dine “lokaler” er tilgjengelige fra hvor som helst, enten du er på kontoret, på hytta eller på bussen. De fleste vil se på dette som en fordel, men om man ikke klarer å respektere egen fritid vil det fort bli en ulempe.

  • Du tjener ikke mer på å følge med på Google Analytics hver 15 minutt.
  • Du tjener ikke mer på å sjekke FB på bussen.
  • Du tjener ikke mer av å lese eposten kl 23.00 på kvelden, like før leggetid.

Husk at om du sitter på bussen og en viktig mail som krever at du må jobbe litt med svaret kommer inn, så får du uansett ikke gjort noe med det nå. Det eneste du får ut av det er at du blir sittende og tenke på det helt til du kommer foran en maskin. Om det samme skjer før du legger deg vil du ikke klare å sove og om det skjer før du er på vei inn i et selskap, så vil du bli den kjedeligste personen på festen.

Respekt din egen arbeidstid og fritid.

7. Få på plass tracking – fra dag 1.

Få på plass Google Analytics fra dag 1. Støtter ikke din plattform Google Analytics med sporing av salg, så er det en utdatert plattform du bør styre unna.

Om du ikke tracker det som skjer i butikken, så jobber du i mørket. Det er alfaomega å vite hvor salgene kommer fra, slik at du vet hva du skal satse mer på og vet hva du må slutte med.

End of discussion!

8. Ikke vent for lenge

For mange nettbutikker taper kampen før de i det heletatt kommer seg på lufta. Typiske ting jeg ser er følgende:

  • Man har 5 000 produkter som skal legges inn det. Dette tar ca. et år selv for en rask person.
  • Man venter på siste kolleksjon fra en av de 10 leverandørene.
  • Ikke fornøyd med designet – det må være perfekt først.
  • Det er bedre å starte etter sommeren, fremfor før sommeren (og vi er nå i februar).

Unnskyldningene for å skyve på lansering har vært mange. I nettbransjen må man jobbe raskt og snu seg raskt. Bruker man for mye tid på å planlegge en liten start-up, så har man allerede et dårlig utgangspunkt.

Legg inn noen produkter i noen utvalgte kategorier, kjør på med et OK design og kom deg i gang! Du kan oppdatere nettbutikken underveis og mest sannsynlig så vil ikke kundene komme av seg selv uansett, så da kan du like så godt starte i “soft-modus”.

 Til slutt gjengir jeg 5 råd fra Bisnode:

1. For mye fokus på teknologi og utforming

Bedrifter som ønsker å komme i gang med e-handel, legger altfor stor vekt på teknologi og utforming. I dag finnes det en rekke ferdige løsninger å velge mellom, alt fra gratissystemer og leide løsninger til netthotell og ferdig programvare.

2. Hovedfokus: Skaff kunder

Din viktigste oppgave når du skal drive e-handel, er å skaffe kunder – det vil si å få besøkende til å finne frem til nettbutikken. Ett råd er å satse på søkeord og sponsede koblinger for eksempel ved hjelp av Google AdWords. Facebook-annonsering er også en viktig kanal for å skaffe nye kunder.

3. Ha full oversikt over annonsekostnadene

Hold øye med kostnadene knyttet til søkeord og sponsede koblinger, slik at handelen tåler totalkostnadene – alt fra produktkostnader til levering og service. Når du har regnet ut kostnadsmarginene for hvert salg, vet du også hvor mye du kan sette av til annonsering, for eksempel i Google. En av fordelene med salg på nettet er at alt kan måles ned til hvert minste øre..

4. Tilby flere betalingsmåter

Hvis du henvender deg til forbrukere i Norge, må du tilby betaling med både faktura og kort. Jo flere betalingsmåter du kan tilby, desto bedre er det for salget. Fra tidligere å ha satt ut fakturabehandlingen til såkalt faktoring, begynner bedriftene nå i stadig større grad å ta seg av fakturabehandlingen selv. Det er en måte å bli kjent med kundene på, og deres kjøpe- og betalingsatferd. I dag finnes det også flere gode kredittkontrollordninger som gjør at bedriftene enkelt kan ta seg av alt selv.

5. Tenk mobilt fra starten av

Stadig flere kjøp foregår på mobile enheter, som nettbrett og smarttelefoner. Om ikke lenge, kanskje i løpet av et års tid, vil mer enn halvparten av all trafikk til nettbutikkene komme fra mobile enheter. Dersom kundene blir møtt av en nettbutikk som ikke er tilpasset for eksempel smarttelefoner, er det stor fare for at de velger å foreta innkjøpene sine i en annen butikk. Forbrukernes atferd på nettet og hvordan den utvikler seg, kan du følge med på i sanntid ved hjelp av en gratistjeneste på bigdata.jetshop.se.

 

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedetE-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.