Hvordan kalkulere prisen?


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 1 av 13 artikler om Kalkulasjon
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


    Denne artikkelen er del 19 av 22 artikler om Konkurransevirkemidler - Pris
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


beste-prisHvordan kalkulere prisen?

I prinsippet er det kun to utgangspunkter for å sette prisen på et produkt:

  1. Hvilket pris markedet er villig til å betale for produkt ? 
  2. Hvilken pris er nødvendig for å dekke de kostnadene produktet påfører produsenten ?

Selvfølgelig kan man ikke sette prisen på et produkt ut fra svaret på et av disse spørsmålene, uten å ta hensyn til det andre.

Det man gjør er å ta utgangspunkt i en av dem.

Generelt kan det sies at for mer eller mindre standardiserte forbruksvarer, der det eksisterer substitutter, er det nødvendig å ta utgangspunkt i markedet. Dreier det seg om produksjonsmidler eller ordreproduksjon, vil kostnadene som er forbundet med å produsere de være et mer egnet utgangspunkt.

I de påfølgende artiklene vil jeg se nærmere på 3 ulike former for prissetting:

  • Markedsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Kalkulasjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  Markedsorientert prissetting >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Hvordan kalkulere prisen?
  • Markedsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting
  • Divisjonskalkulasjon etter selvkostprinsippet
  • Ekvivalenskalkulasjon
  • Tilleggskalkulasjon etter selvkostkalkulasjon
  • Bidragskalkulasjon
  • Kostnadoptimal produksjonsmengde
  • Vinningsoptimal produksjonsmengde
  • Kalkulasjon i handelsbedrifter
  • Kalkulasjon i servicebedrifter
  • Aktivitetsbasert kalkulasjon (Activity Based Costing)
  • Du leser nå artikkelserien: Konkurransevirkemidler - Pris

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Vinnings optimal produksjonsmengdeMarkedsorientert prissetting >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Pris og prisens rolle i en bedrift
  • Interne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Mål for prispolitikken
  • Prisdifferensiering
  • Prisstrategi og prispolitikk
  • Rabatt og rabattpolitikk
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Etterspørsel & priselastisitet
  • Priselastisitet
  • Tilbud
  • Markedslikevekt
  • Skift i tilbud og etterspørsel
  • Vinnings optimal produksjonsmengde
  • Hvordan kalkulere prisen?
  • Markedsorientert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.