Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 26 av 32 artikler om Pris

    Denne artikkelen er del 1 av 16 artikler om Kalkulasjon

Hvordan kalkulere prisen?

I prinsippet er det kun tre utgangspunkter for å sette prisen på et produkt:

  1. Hvilket pris markedet er villig til å betale for produkt ? 
  2. Hvilken pris tar konkurrentene?
  3. Hvilken pris er nødvendig for å dekke de kostnadene produktet påfører produsenten ?

Selvfølgelig kan man ikke sette prisen på et produkt ut fra svaret på et av disse spørsmålene, uten å ta hensyn til det andre. Det vi gjør er å ta utgangspunkt i en av dem.

Generelt kan det sies at for mer eller mindre standardiserte forbruksvarer, der det eksisterer substitutter, er det nødvendig å ta utgangspunkt i markedet. Dreier det seg om produksjonsmidler eller ordreproduksjon, vil kostnadene som er forbundet med å produsere de være et mer egnet utgangspunkt.

I de påfølgende artiklene vil vi se nærmere på 3 ulike former for prissetting:

Den laveste prisen vi kan ta er den prisen som dekker våre kostnader uten fortjeneste (kostnadsorientert prissetting), mens hva markedet er villig til å betale er den høyeste prisen vi kan forlange (markedsorientert prissetting). Et sted mellom disse punktene vil vi normalt finne konkurrentenes pris (konkurrentorientert prissetting).

Disse tre referansepunktene utgjør sammen med en etisk vurdering av hva som er en rimelig pris å ta (etikkorientert prissetting) rammen vi må holde oss til når prisen skal kalkuleres.

I denne gjennomgangen av prissetting og priskalkulasjon skal vi først og fremst se på de kostnadsorienterte prissetting metodene. 

Du leser nå artikkelserien: Pris

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Rabatt og rabattpolitikkMarkedsorientert prissetting >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Pris (konkurransevirkemiddel)
  • Interne faktorer som påvirker prispolitikken
  • Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Pristyper
  • Markedslikevekt (markedskrysset)
  • Etterspørselskurven
  • Tilbudskurven
  • Skift i tilbud og etterspørsel
  • Priselastisitet
  • Inntektselasitisitet
  • Prismål: Mål for prisstrategi og prispolitikken
  • Prisstrategi og prispolitikk
  • Prisnivå og prisprofil (Premium pris vs. lavpris)
  • Markedsform (markedsstruktur)
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Prisstrategi i ulike stadier av produktets livssyklus
  • Krysspriselastisitet
  • Prisdifferensiering
  • Produktmiks og bundling prising
  • Tidlig kjøp prising
  • Rabatt og rabattpolitikk
  • Priskalkulasjon : Hvordan kalkulere prisen?
  • Markedsorientert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  • Etikkorientert prissetting
  • Prisregulering
  • Psykologisk prissetting
  • Du leser nå artikkelserien: Kalkulasjon

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: Markedsorientert prissetting >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Priskalkulasjon : Hvordan kalkulere prisen?
  • Markedsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting
  • Selvkost og selvkostmetoden
  • Divisjonskalkulasjon etter selvkostprinsippet
  • Ekvivalenskalkulasjon
  • Bidragsmetoden
  • Kostnadoptimal produksjonsmengde
  • Vinningsoptimal mengde (vinningsoptimum)
  • Target Return Prising (Målretur prising)
  • Kalkulasjon i handelsbedrifter
  • Kalkulasjon i servicebedrifter
  • Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC-kalkulasjon)
  • Tidsdreven aktivitetsbasert kalkulasjon (TDABC)
  • Etikkorientert prissetting