ØKO-modell (ECO-modell)

ØKO-modellen, eller ECO-modellen som den også kalles, er en forretningmodell og verdiskapningmodell utviklet av Kjetil Sander.

ØKO-modellens mulige strategier

For å kunne få en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningsprosess implementert i en eksisterende virksomhet kreves det ulike former for endringer.

Organisasjonen og markedssystemets rolle i ØKO-modellen

En gjennomgang av hvilken betydning organisasjonen og markedssystemet har for ØKO-modellens utfall.

ØKO-modellens ressursperspektiv

Ressursene som går med for å skape, selge, distribuere og bruke verditilbudet virksomheten har lovet sine kunder står sentralt i ØKO-modellen og er den...

ØKO-modellens forretningside

Må starte med strategisk tenking Skal virksomheten lykkes med å skape en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell må modellbyggingen starte på et strategisk nivå i form...

ØKO-modellens forretningsmål og -strategi

Forretningsideen, forretningmodellen og verdigrunnlaget må støttes av et forretningsmål som angir et overordne økonomisk mål for hele virksomheten og en forretningstrategi som fungerer som et kart som viser veien til målet.

ØKO-modellen krever en lærende organisasjon

For å kunne lykkes med i foregående punktene i ØKO-modellens forutsetninger kreves det ulike former for endringer internt i organisasjonen

ØKO-modellens verdigrunnlag

Siden det er menneskene og ikke planene i organisasjonen som skal sette forretningsideen, forretnings- og ØKO-modellen ut i livet, må enhver virksomhet bygge på et verdigrunnlag

ØKO-modellens opplæring og belønningssystem

En gjennomgang av hvilken betydning opplæring og belønningssystemet har for operasjonaliseringen av ØKO-modellen.