Verdiverksted

Verdiverksted betegner en bedrift som skaper verdi ved å løse unike problemer for kunder og klienter.

Operasjonalisere og implementere verdikjeden gjennom endringsledelse

En anbefalt fremgangsmåte for å gjennomføre og implementere den nye verdikjeden i virksomheten.

Visualiser din nye informasjonsstruktur

Enhver verdiaktivitet, bindeledd og samhørighetsforhold i en verdikjede styres av "input" fra virksomhetens informasjonsystem og skal gi en eller annen form for "output" tilbake til informasjonsystemet.

Tegn opp og dokumenter din nye hybride-verdikjede

Et diagram som viser den nye hybride-verdikjeden, med verdiaktiviteter og linjer som viser bindeleddeme og samhørighetsforholdene.

Verdielementer i den digitale verdikjeden

Hvilke verdielementer inngår i den digitale verdikjeden og må dermed også inngå i en analyse av en virksomhets situasjon?

Bygg den hybride-verdikjeden på systemanalytisk verdiledelse

Systemanalytisk verdiledelse er en ledelseverktøy som er utviklet for å gi ledere ...

Velg en forretningsmodell som passer den hybride-verdikjeden

Forretningsmodellen forteller hvordan virksomheten skaper kundeverdier. En omlegging til en hybrid-verdikjede vil dermed også kreve endringer i forretningsmodellen

Den hybride-verdikjeden må bygge på ett langsiktige mål og strategi

Nå som du har skaffet deg et bilde av dagens situasjon og hvilke muligheter som finnes, kan du gå videre og treffe dine endelige valg for en ny hybrid-verdikjede.

Hybrid-verdikjede

En hybrid verdikjede er som det går frem av navnet en verdikjede som kombinerer en tradisjonelle og digitale verdikjeden i en ny verdikjede

Sentrale spørsmål som må besvares før valg av verdikjede kan foretas

Før det er mulig å velge verdikjede for virksomheten er det noen sentrale spørsmål som må besvares først. Disse er først og fremst:

Hvordan redde norske SMB bedrifter gjennom en hybrid verdikjede?

For å hjelpe SMB bedrifter å lage en hybrid verdikjede for å unngå å havne i disharmoni med markedet har jeg skrevet denne artikkel serien

Verdiskapningprinsipper i økonomien

4 mulige prinsipper: profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit prinsippet. Hva er forskjellen?

Start med å ta en situasjonsanalyse som viser alle mulige verdikonfigurasjoner

Ingen beslutninger blir bedre enn informasjonen den bygger på. Du trenger derfor en god situasjonsanalyse av virksomhetens sterke og svake sider, samt hvilke muligheter og trusler som finnes i markedet,

Verdikjede og verdikjedeanalyse

Hva er en verdikjede analyse og hvordan gjennomføre en verdikjede analyse for å avdekke virksomhetens arbeidsbetingelser?

Viktige verdiskapningprosesser

En gjennomgang av de viktigste del-prosessene i verdiskapningprosessen som skaper virksomhetens produkter og tjenester.

Verdipyramiden: – Hvem skapes verdiene for?

Verdipyramiden viser hvem virksomhetens verdier skapes for og rangerer interessentene etter deres viktighet.

Verdikonfigurasjon

Verdikonfigurasjonen beskriver bedriftens verdiskapning. Verdikonfigurasjonen viser hvordan de viktigste virksomhetsprosessene virker i den hensikt å skape verdi for virksomheten selv og dens kunder.

Den digitale verdikjeden (det digitale rom)

Den digitale verdikjeden er en angivelse av hvilke aktører og verdielementer som inngår i den digitale verden, eller det digitale rom eller digitale markedsystem, som også brukes for å angi den digitale verdikjeden enhver virksomhet er en del av.

ØKO-modellens verdiskapningmodell

Skal virksomheten oppnå troverdighet med sitt ØKO-vennlige verditilbud, må den økologiske gevinsten kunden oppnår omfatte hele verdikjedesystemet

ØKO-modellens ressursperspektiv

Ressursene som går med for å skape, selge, distribuere og bruke verditilbudet virksomheten har lovet sine kunder står sentralt i ØKO-modellen og er den...

ØKO-modellens forretningsmål og -strategi

Forretningsideen, forretningmodellen og verdigrunnlaget må støttes av et forretningsmål som angir et overordne økonomisk mål for hele virksomheten og en forretningstrategi som fungerer som et kart som viser veien til målet.

ØKO-modellens verdigrunnlag

Siden det er menneskene og ikke planene i organisasjonen som skal sette forretningsideen, forretnings- og ØKO-modellen ut i livet, må enhver virksomhet bygge på et verdigrunnlag

ØKO-modellens forretningside

Må starte med strategisk tenking Skal virksomheten lykkes med å skape en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell må modellbyggingen starte på et strategisk nivå i form...

ØKO-modellens 10 forutsetninger

ØKO-modellen bygger på en helhetlig tenkning, hvor følgende 10 forutsetninger må være på plass for at en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell skal kunne virke

ØKO-modellens mulige strategier

For å kunne få en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningsprosess implementert i en eksisterende virksomhet kreves det ulike former for endringer.

ØKO-modellens forretnings- og inntektmodell

Inntektmodellen som forteller hvordan virksomheten skal tjene penger på sin forretningside og ØKO-vennlige verdiskapningprosess og verditilbud.

Organisasjonen og markedssystemets rolle i ØKO-modellen

En gjennomgang av hvilken betydning organisasjonen og markedssystemet har for ØKO-modellens utfall.

ØKO-modellens 4 mulige forretnings- og verdiskapningmodeller

Fremstiller vi parametrene ØKONOMI og ØKOLOGI inn i et 2-dimensjonalt verdikart, kan vi tegne opp fire mulige forretnings- og verdiskapningmodeller

ØKO-modell (ECO-modell)

ØKO-modellen, eller ECO-modellen som den også kalles, er en forretningmodell og verdiskapningmodell utviklet av Kjetil Sander.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

ØKO-modellen er fremtiden forretnings- og verdiskapningmodell

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

Hva er økonomi og økologi, og hvilken sammenheng finnes?

Definisjon av begrepene økonomi og økologi, samtidig som jeg ser på sammenhengen mellom begrepene.

Kjerneprosesser i verdiskapningen

Alle virksomheter er avhengig av minst 5 kjerneprosesser for å skape sine kundeverdier, uavhengig av hvilken verdikonfigurasjon de har.

Prosessystemet

En gjennomgang av prosessen fra input i form av innsatsfaktorer til det endelige sluttresultatet i form av et produkt eller tjeneste (output) foreligger.

Systemintegrasjon

Systemintegrasjon er et annet nøkkelbegrep innen Systemanalytisk Verdiledelse, og går ut på å integrere flest mulig perspektiv, prosesser og samhørighetsforhold til et enhetlig system.