Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell

Med en selvbetjeningnettsted tjener du penger fordi bruker avlaster organisasjonen med å gjøre noe av arbeidet selv via nettstedet.

Markedsføringnettsted som forretningsmodell

Du bruker nettstedet som en markedsføringskanal der du promoterer dine varer og/eller tjenester. Nettstedet får brukere til å kontakte selskapet.

Nettbutikk som forretningsmodell

Forretningsmodellen nettbutikk er en relativt enkel og direkte modell. Men konkurransesituasjonen på nettet gjør at det er bestemte ting å tenke på for å lykkes.

Forretningsmodeller for et kommersielt nettsted

8 mulige forretningsmodeller et kommersielt nettsted kan velge for å tjene penger på nettstedet.

Freemium som forretningsmodell

Freemium er en forretningmodell som går ut på å gi kunder en gratis «prøve» av virksomhetens teknologi – ofte med begrenset funksjonalitet, kapasitet eller reklame.

Forretningmodellens skalerbarhet

Skalerbarhet referer til muligheten for å skape økonomisk vekst i virksomheten ved at grensekostnaden per ekstra kunde eller enhet blir redusert.

Forretningmodell

Mens en forretningside forklarer HVA virksomheten gjør, beskriver en forretningsmodell kort HVORDAN virksomheten: dekker behov og skaper, leverer, og fanger opp verdier.

Kjerneanalyse

Kjerneanalysen er et redskap for å forstå elementene i konkurransefortrinn, og viser hvilke nye integrasjonsmuligheter som kan være aktuelle i forhold til bedriftens strategiske kjerne.

Hvilke virksomheter passer ØKO-modellen for?

For at samfunnet som helhet skal få en bærekraftig utvikling må vi alle bidra til å gjøre livene våre mer basert på bærekraftig utvikling enn idag.

ØKO-modellen som et strategisk beslutningsverktøy

ØKO-modellen er ikke bare et verktøy for å velge en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell. Modellen er også et strategisk beslutningverktøy

ØKO-modellens ressursbruk

Ressursene som går med for å skape, selge, distribuere og bruke virksomhetens verditilbud står sentralt i ØKO-modellen.

ØKO-modellen (ECO-modell)

ØKO-modellen, også kalt ECO-modellen, er en forretningmodell og verdiskapningmodell utviklet av Kjetil Sander.

ØKO-modellen må skape konkurransefortrinn

Effekten vi får ved å besitte og utnytte ressurser eller kompetanseområder som gir virksomheten viktige fordel(er) i konkurransen med andre

ØKO-modellens omdømme

Forutsetningen for å lykkes med en ØKO-vennlig modell er at man får aksept hos målgruppen at verditilbud er et økologisk bedre alternativ

ØKO-modellens opplæring og belønningssystem

En gjennomgang av hvilken betydning opplæring og belønningssystemet har for operasjonaliseringen av ØKO-modellen.

ØKO-modellen krever en lærende organisasjon

For å kunne lykkes med i foregående punktene i ØKO-modellens forutsetninger kreves det ulike former for endringer internt i organisasjonen

ØKO-modellen er fremtiden forretnings- og verdiskapningmodell

Det overordnede målet til ressursperspektivet å skape en best mulig økonomisk utnyttelse av virksomhetens ressurser, uten at dette går utover naturens økologiske balanse i ØKO-systemet.

ØKO-modellens verdiskapningmodell

Skal virksomheten oppnå troverdighet med sitt ØKO-vennlige verditilbud, må den økologiske gevinsten kunden oppnår omfatte hele verdikjedesystemet

ØKO-modellens forretningsmål og -strategi

Forretningsideen, forretningmodellen og verdigrunnlaget må støttes av et forretningsmål som angir et overordne økonomisk mål for hele virksomheten og en forretningstrategi som fungerer som et kart som viser veien til målet.

ØKO-modellens verdigrunnlag

Siden det er menneskene og ikke planene i organisasjonen som skal sette forretningsideen, forretnings- og ØKO-modellen ut i livet, må enhver virksomhet bygge på et verdigrunnlag

ØKO-modellens forretningside

Må starte med strategisk tenking Skal virksomheten lykkes med å skape en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell må modellbyggingen starte på et strategisk nivå i form...

ØKO-modellens 10 forutsetninger

ØKO-modellen bygger på en helhetlig tenkning, hvor følgende 10 forutsetninger må være på plass for at en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell skal kunne virke

ØKO-modellens arbeidsmodell

For å få en ØKO-vennlig forretnings- og verdiskapningmodell implementert i en eksisterende virksomhet bør følgende prosess følges.

ØKO-modellens forretnings- og inntektmodell

Inntektmodellen som forteller hvordan virksomheten skal tjene penger på sin forretningside og ØKO-vennlige verdiskapningprosess og verditilbud.

Bærekraftig utvikling

Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.

Hva er økonomi og økologi, og hvilken sammenheng finnes?

Definisjon av begrepene økonomi og økologi, samtidig som jeg ser på sammenhengen mellom begrepene.

Innteksoptimalisering

Optimalisering av virksomhetens inntekter gjennom strategisk stimulering av etterspørselen etter virksomhetens verditilbud

Leiemodeller som inntektsmodell

Leiemodeller er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden ikke kjøper, men leier eiendomsretten til et produkt fra virksomheten.

Kjøpemodeller som inntektsmodell

Kjøpemodeller er en fellesbetegnelse for alle inntektsmodeller hvor kunden kjøper eiendomsretten til et produkt gjennom transaksjonen de inngår med virksomheten.

Inntektsmodell

En inntektsmodell forklarer hvordan virksomheten tjener penger! Nærmere bestemt skal inntektsmodellen fortelle ....

Kunderelasjoner

Å bygge best mulig kunderelasjoner, helst varige relasjoner, er viktig enten vi snakker om forretningsutvikling, markedsføring eller valg av forretningsmodell.

Mulige forretningsmodeller

Det finnes mange ulike teorier om hva en forretningsmodell er og hva den inneholder. I denne artikkelen ser jeg kort på de vanligste forretningsmodell teoriene som finnes.

Forretningsmodellens grunnelementer

Selv om vi ennå ikke er blitt enige om en felles definisjon av begrepet forretningsmodell, synes alle å være enige om at det finnes tre karakteristikker alle forretningsmodeller må ha.

Verditilbud

Verditilbudet er alle forhold som kunden legger vekt på før-, under- og etter kjøp av et produkt eller tjeneste.