Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 14 av 23 artikler om Forretningsmodell
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Skal man lykkes med et kommersielt nettsted, er det en forutsetning at nettstedet bygger på en bærekraftig forretningsmodell som gir deg svar på følgende enkle spørsmål:

– Hvordan skal du tjene penger på nettstedet

websuksess.no sine nettsider kom jeg ved en tilfeldighet over 8 mulige forretningsmodeller for et nettsted. Å kalle dem forretningsmodeller er kanskje en overdrivelse, da de mer er en gruppering av hvordan det er vanlig å tjene penger på et nettsted idag enn en konkret angivelse av 8 grunnleggende forskjellige forretningsmodeller. Oversikten gir allikevel et godt oversiktsbilde over de vanligste måtene å prøve å tjene penger på et nettsted.

8 mulig nettbaserte forretningsmodeller

De vanligste forretningsmodellene for kommersielle nettsteder er idag:

 Kilde:

  •  http://www.websuksess.no/category/forretningsmodeller/
Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Nettbasert forretningsmodellerNettbutikk som forretningsmodell >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningmodell
  • Mulige forretningsmodeller
  • Business Model Canvas
  • Forretningsmodellens grunnelementer
  • Verditilbud
  • Kunderelasjoner
  • Inntektsmodell
  • Kjøpemodeller som inntektsmodell
  • Leiemodeller som inntektsmodell
  • Innteksoptimalisering
  • ØKO-modellen er fremtiden forretnings- og verdiskapningmodell
  • Forretningmodellens skalerbarhet
  • Nettbasert forretningsmodeller
  • Forretningsmodeller for et kommersielt nettsted
  • Nettbutikk som forretningsmodell
  • Markedsføringnettsted som forretningsmodell
  • Selvbetjeningnettsted som forretningsmodell
  • Nettavis som forretningsmodell
  • Underholdningsnettsted som forretningsmodell
  • Selge innhold som forretningsmodell
  • Innholdsbasert salg som forretningsmodell
  • Affiliates som forretningsmodell
  • Freemium som forretningsmodell
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Kjerneanalyse
    Kjerneanalysen er et redskap for &aring; forst&aring; elementene i konkurransefortrinn, og viser hvilke nye integrasjonsmuligheter som kan v&aelig;re aktuelle i forhold til bedriftens stra...
    Nettstedets verdiaktiviteter : Opplæring
    Ved å utvikle et interaktiv opplæringsprogram som legges ut på nettsidene, kan de fleste oppnå store effektiviserings- og kostnadsgevinster
    Nettstedets verdiaktiviteter : Presse og investor informasjon
    Presse- og investorinformajon slås ofte sammen til en seksjon av nettstedet, da denne type informasjon ofte er svært overlappende.
    Nettstedets verdiaktiviteter : Trade promotion
    Mange produsenter bruker nettsidene sine til ulike former for trade promotion, bak ett passordbeskyttet område.
    Nettstedets oppgave- og innholdstrategi
    De endelige valgene for hva virksomhetens nye nettsted skal inneholde av verdielementer, funksjoner og hvilket innhold sidene ellers skal ha
    Affiliates som forretningsmodell
    Forretningsmodellen affiliates har to forskjellige aspekter, avhengig av om du selv er annonsør eller affiliate.
    Business Model Canvas
    Business Model Canvas er et rammeverk og verktøy for å dekomponere og forstå forretningsmodeller utviklet av Osterwalder & Pigneur
    Innteksoptimalisering
    Optimalisering av virksomhetens inntekter gjennom strategisk stimulering av etterspørselen etter virksomhetens verditilbud
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.