Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 22 av 30 artikler om Forretningsplan
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Etter en kort gjennomgang av selskapets verditilbud (produkter og tjenester i form av USP), bør du angi selskapets forretningsmodell.

Mens forretningsideen i forretninggrunnlaget angir hva virksomheten gjør for hvem, angir forretningsmodellen hvordan selskapet tjener penger på dette. 

Spesielt for digitale konsepter er dette av stor interesse for enhver investor, lånegiver, leverandør, samarbeidspartner og nøkkelmedarbeidere, da det er her de fleste digitale konsepter feiler. Med det menes at de ikke klarer å utvikle en levedyktig forretningsmodell som passer til forretningsideen sin. 

Gå ikke i samme fellen. Sørg for at du har tenkt godt igjennom forretningsmodellen til selskapet og at den passer til selskapets forretningside og resten av forretninggrunnlaget.

For nærmere informasjon om forretningsmodellene viser jeg til min artikkelserie om forretningsmodellene.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Forretningsplan

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Strategisk kjerneProdukter og tjenester >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsplan
  • Forretningsplanens innhold
  • Situasjonsanalyse
  • Due Diligence
  • Forretninggrunnlaget
  • Forretningside (misjon og visjon)
  • Verdigrunnlag
  • Omdømme (rykte og profil)
  • Corporate Governance (eierstyring)
  • Strategisk kjerne
  • Forretningmodell
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Forretningsplanens del-planer
  • Hvem skriver du forretningsplanen for?
  • Presentasjon av forretningsplanen
  • Introduksjon og sammendrag (Styrets beretning)
  • Bakgrunn og generell beskrivelse av firmaet
  • Marked, kunden og konkurrentene
  • Corporate Governance (selskapsledelse)
  • Forretninggrunnlaget
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmodell
  • Produkter og tjenester
  • Markedsplan
  • Økonomiplan og ressursplan
  • Organisasjons- og prosessplan
  • Supportplan
  • Implementeringstrategi
  • Handlingsplan
  • Kilder til informasjon i forretningsplanen
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.