Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 5 av 30 artikler om Forretningsplan
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


    Denne artikkelen er del 6 av 21 artikler om Systemanalytisk Verdiledelse
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


rammeverket

Forretninggrunnlaget – angir hvorfor virksomheten er etablert, hva den holder på med og for hvem, hvilke kundeverdier skaper den og hva er virksomhetens drøm for fremtiden og hvilke verdier danner grunnlaget for visjonens strategi. I praksis vil dette si virksomhetens forretningside, visjon, omdømme og verdigrunnlag. Selve identiteten eller selvbilde til virksomheten. En angivelse av:

  • Hva er virksomheten?
  • Hva står virksomheten for?
  • Hva er virksomheten verdt? Ikke i kroner og ører men i omdømme, image, rykte, forventninger og kulturelle verdier?

Til sammen utgjør de pyramiden vi kaller forretninggrunnlaget. I motsetning av forholdene som inngår i den strategiske kjernen er forholdene som inngår i forretninggrunnlaget ikke noe ledelsen kan sette seg ned og endre gjennom å ta noen viktige strategiske beslutninger om kursen. Riktignok er det fult mulig å endre såvel forretningsideen og visjonen, men siden hele virksomhetens eksisterende livsgrunnlag er bygd opp omkring disse to parametrene vil en endring i dem medføre en redefinering av hele virksomhetens forretninggrunnlag som såvel den strategiske kjernen og virksomhetens systemkonfigurasjon. 

Omdømme og verdigrunnlaget er det også mulig å endre, men om virksomheten virkelig lykkes med dette er ikke sikkert. Ofte er verdigrunnlaget som utgjør organisasjonskulturen til virksomheten så hardt forankret og bygd opp gjennom så lang tid at det tar minst en generasjon å endre den, hvis det i det hele tatt er mulig. Det samme gjelder virksomhetens negative ømdømme. Har virksomheten først fått et dårlig rykte, skal det mye til for å endre dette i folks bevissthet og uansett er dette noe som vil ta lang tid – ekstremt lang tid. Jeg regner derfor ikke disse forholdene som en del av den strategiske kjernen som består av en samling strategiske beslutninger som topp-ledelsen i virksomheten har tatt for å peke ut virksomhetens langsiktige kurs.

forretningsgrunnlaget

Hvilke elementer som inngår i forretninggrunnlaget, deres funksjon og sammenhengen mellom dem er vist i modellen under som oppsummerer forretningsgrunnlaget.

forretningsgrunnlaget

I de påfølgende artiklene vil jeg ta for meg vært av disse enkeltkomponentene i modellen over som til sammen utgjør forretningsgrunnlaget.

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Forretningsplan

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Due DiligenceForretningside (misjon og visjon) >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Forretningsplan
  • Forretningsplanens innhold
  • Situasjonsanalyse
  • Due Diligence
  • Forretninggrunnlaget
  • Forretningside (misjon og visjon)
  • Verdigrunnlag
  • Omdømme (rykte og profil)
  • Corporate Governance (eierstyring)
  • Strategisk kjerne
  • Forretningmodell
  • Forretningsmål og forretningstrategi
  • Forretningsplanens del-planer
  • Hvem skriver du forretningsplanen for?
  • Presentasjon av forretningsplanen
  • Introduksjon og sammendrag (Styrets beretning)
  • Bakgrunn og generell beskrivelse av firmaet
  • Marked, kunden og konkurrentene
  • Corporate Governance (selskapsledelse)
  • Forretninggrunnlaget
  • Strategisk kjerne
  • Forretningsmodell
  • Produkter og tjenester
  • Markedsplan
  • Økonomiplan og ressursplan
  • Organisasjons- og prosessplan
  • Supportplan
  • Implementeringstrategi
  • Handlingsplan
  • Kilder til informasjon i forretningsplanen
  • Du leser nå artikkelserien: Systemanalytisk Verdiledelse

      Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << MarkedssystemetOmdømme (rykte og profil) >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Systemanalytisk Verdiledelse
  • Verdibasert ledelse
  • Systemteori og Kybernetikk
  • Systemkomponenter (Gunnkomponentene i Systemanalytisk Verdiledelse)
  • Markedssystemet
  • Forretninggrunnlaget
  • Omdømme (rykte og profil)
  • Verdigrunnlag
  • Strategisk kjerne
  • Systemet i Systemanalytisk Verdiledelse
  • Ressursperspektivet
  • Prosessperspektivet
  • Kundeperspektivet
  • Supportperspektivet
  • Læring og vekstperspektivet
  • Styring og kontrollperspektiv
  • Balansegangen mellom system og verdiledelse
  • Systemintegrasjon
  • Strategisk-, taktisk- og operativ planlegging
  • Arbeidsmodell for Systemanalytisk Verdiledelse
  • Lederen som doktor (Systemanalytisk ledelse)
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.