Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 10 av 22 artikler om Konkurransevirkemidler - Pris
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


    Denne artikkelen er del 9 av 11 artikler om Markeder
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Et marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved:

  • Etablering er mulig, men vanskelig.
  • Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.

Prisdannelsen på et marked med duopol vil i prinsippet bli lik et monopolmarked.

Imidlertid vil en produsent som befinner seg i et marked med duopol ofte stå ovenfor de samme problemene som oligopolistene står ovenfor.

En duopolsituasjon fører til ufullkommen konkurranse, da de to kjøperne kan utnytte sin markedsmakt til å presse prisene.

En duopolsituasjon kan analyseres som et spill mellom de to bedriftene i et spillteoretisk perspektiv.

Eksempler på økonomisk duopol

  • Moodys vs Standard & amp; Poors rangering risiko.
  • Coca-Cola vs Pepsi brus markedet.
  • Gillette vs. Wilkinson Sword i markedet for barberhøvler.
  • Boeing vs Airbus i det kommersielle markedet for store passasjerfly og last.
  • Intel vs AMD-prosessorer i markedet for datamaskiner.
  • Apple vs Microsoft i operativsystemet markedet.
Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << MonopolOligopol >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Pris og prisens rolle i en bedrift
  • Interne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Mål for prispolitikken
  • Prisdifferensiering
  • Prisstrategi og prispolitikk
  • Rabatt og rabattpolitikk
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Etterspørsel & priselastisitet
  • Priselastisitet
  • Tilbud
  • Markedslikevekt
  • Skift i tilbud og etterspørsel
  • Vinnings optimal produksjonsmengde
  • Hvordan kalkulere prisen?
  • Markedsorientert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  •   Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << MonopolOligopol >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Marked
  • Primær-, sekundær- og tertiærnæring
  • Markedet for produksjonsfaktorer
  • Markedet for varer og tjenester
  • Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet
  • Markedsform (markedsstruktur)
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Marked
    Med marked forstår vi alle typer ordninger som sikrer at det skjer bytte mellom kjøper og selger. Et sted "hvor selgere og kjøpere møtes.
    Markedet for produksjonsfaktorer
    Markedet for de faktorene man trenger for å produsere økonomiske goder. Kan deles opp i kapital og arbeid, som igjen kan deles opp i mindre markeder.
    Markedet for varer og tjenester
    Markedet for varer og tjenester kan deles opp på mange forskjellige måter. Fellesnevneren er imidlertid at det foregår et bytte av varer eller tjenester mot penger.
    Markedsform (markedsstruktur)
    Markedet kan også deles inn etter markedsstruktur og markedsform. Markedsinndeling basert på markedsform bygger på en analyse hvor markedet blir delt opp etter følgende kriterier:
    Monopol
    Finnes det kun en selger av en vare eller tjeneste, har vi et monopol. Ved monopol er det ingen konkurranse på tilbudssiden , bortsett fra enkelte substitutter.
    Oligopol
    Oligopol er en markedsform som kjennetegnes av: 1) Markedet består av noen få, store tilbydere som deler markedet mellom seg, 2) Det finnes vesentlige hindringer for at andre bedrifter kan etablere se...
    Monopolistisk konkurranse
    Ved monopolistisk konkurranse produserer bedriftene produkter som skiller seg fra hverandre i kvalitet og utforming, men bedriftene konkurrerer om de samme etterspørrerne. Monopolistisk konkurranse ka...
    Primær-, sekundær- og tertiærnæring
    Begrepene primær-, sekundær- og tertiærnæringer er en måte å dele næringslivet inn på etter hvilket stadium i den evolusjonære utviklingen de tilhører.
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.