Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.

    Denne artikkelen er del 9 av 11 artikler om Markedsføring >> Markeder
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


    Denne artikkelen er del 10 av 22 artikler om Markedsføring >> Pris
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Et marked med duopol består av to tilbydere, og kjennetegnes ved:

  • Etablering er mulig, men vanskelig.
  • Produsenten må vurdere mottrekk fra konkurrentene.

Prisdannelsen på et marked med duopol vil i prinsippet bli lik et monopolmarked.

Imidlertid vil en produsent som befinner seg i et marked med duopol ofte stå ovenfor de samme problemene som oligopolistene står ovenfor.

En duopolsituasjon fører til ufullkommen konkurranse, da de to kjøperne kan utnytte sin markedsmakt til å presse prisene.

En duopolsituasjon kan analyseres som et spill mellom de to bedriftene i et spillteoretisk perspektiv.

Eksempler på økonomisk duopol

  • Moodys vs Standard & amp; Poors rangering risiko.
  • Coca-Cola vs Pepsi brus markedet.
  • Gillette vs. Wilkinson Sword i markedet for barberhøvler.
  • Boeing vs Airbus i det kommersielle markedet for store passasjerfly og last.
  • Intel vs AMD-prosessorer i markedet for datamaskiner.
  • Apple vs Microsoft i operativsystemet markedet.
Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
    Gå til neste/forrige artikkel i serien:  << MonopolOligopol >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Marked
  • Primær-, sekundær- og tertiærnæring
  • Markedet for produksjonsfaktorer
  • Markedet for varer og tjenester
  • Forbrukermarkedet og bedriftsmarkedet
  • Markedsform (markedsstruktur)
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  •     Gå til neste/forrige artikkel i serien:  << MonopolOligopol >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Pris og prisens rolle i en bedrift
  • Interne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Eksterne faktorer som påvirker prispolitikken til bedriften
  • Mål for prispolitikken
  • Prisdifferensiering
  • Prisstrategi og prispolitikk
  • Rabatt og rabattpolitikk
  • Fullkommen konkurranse
  • Monopol
  • Duopol
  • Oligopol
  • Monopolistisk konkurranse
  • Etterspørsel & priselastisitet
  • Priselastisitet
  • Tilbud
  • Markedslikevekt
  • Skift i tilbud og etterspørsel
  • Vinnings optimal produksjonsmengde
  • Hvordan kalkulere prisen?
  • Markedsorientert prissetting
  • Kostnadsorientert prissetting
  • Konkurrentbasert prissetting
  • Andre artikler i samme kategori er:

    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og Kunnskapssenteret. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.