Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 53 av 64 artikler om Digital markedsføring >> E-handel
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


dropshipping

Dropshipping er en forretningsmodell som gjør det mulig for deg å starte en nettbutikk uten å ha en eneste vare på lager. Du får dermed ingen lagerrisiko, hvor du kan ende opp med å bli sittende inne med masse varer du ikke får solgt. Det eneste du risikerer er kr. 0.- i omsetning. Du taper aldri penger på varelagret.

Hva er dropshipping?

Droppshopping vil si at nettbutikken selger varene til en produsent, agent eller grossist som sitter med varene på lager og som dermed tar all lagerrisikoen og alt arbeide med å pakke og sende ut varene til kundene som bestiller.

Du får en innkjøpspris av en dropshipper og du bestemmer selv hvilken utsalgspris du skal velge. Fortjenesten din er forskjellen mellom utsalgsprisen din og innkjøpsprisen du selv må betale.

En dropship handel består av tre parter:

  • dropshipper – produsent/leverandør
  • mellommann – tar imot bestilling fra kunder, og overleverer bestillingen til dropshipper
  • kunden – bestiller varen fra mellommann, og mottar så varen direkte fra dropshipper

Hvordan fungerer dropshipping?

Dropshopping fungerer prinsipielt slik:

  1. Du inngår en avtale om å selge varene til en dropshipping leverandør
  2. Du legger inn varene i din nettbutikk og setter en pris på dem som gjør at du tjener mest mulig penger per salg du formidler til dropshipping leverandøren som sitter på varelagret og som pakker og sender ut varen for deg. Differansen mellom dropshipping leverandørens pris og din salgspris blir din fortjeneste.
  3. Kunden bestiller noe i din nettbutikk. Du mottar en ordre fra en kunde.
  4. Du videresender ordren til dropshipping leverandøren, og betaler for denne ordren.
  5. Dropshipping leverandøren pakker og sender varen direkte til kunde.

Når du driver med dropshipping har du ikke et eget varelager. Du selger andres produkter via din nettbutikk, uten at disse varene ligger på ditt lager. I stedet ligger produktene på et lager hos din leverandør (din dropshipper).

Når en kunde så kjøper et produkt av deg så betaler han på forskudd for varen (det er i dag den aller vanligste måten å handle på via nett, så det vil ikke være en ulempe at du må kreve forskuddsbetaling). Du mottar altså en ordre fra kunden på ett eller flere produkter.

Ordren betjener du ikke selv, men du simpelthen sender den videre til din dropshipper. Du betaler så ordren med kundens penger. Dropshipper sender så varene direkte til kunden.

Differansen mellom det kunden betalte deg for produktet, og det du betaler til dropshipper for samme produkt blir din fortjeneste. Du kan selv velge hvor mye du skal selge en vare for.

Hvem passer dropshipping for?

Dropshipping passer for deg som ønsker å starte nettbutikk og selge varer på internett, men som ikke har råd til å kjøpe inn egne varer eller som ikke ønsker å ta lagerrisikoen og alt logistikk arbeidet som er knyttet til netthandel. Hvis du ikke har kapital eller ikke ønsker å ta varelager risiko er det dermed et godt alternativ å velge dropshipping-konseptet.

Fordelen med dropshipping

Det finnes flere fordeler med å drive nettbutikk via en dropshipper.

Ingen startkapital. Du trenger ikke å bruke penger på å kjøpe inn et varelager. Du trenger ikke bruke noe penger i det hele tatt, med noen få unntak: En nettbutikk kan settes opp gratis, men det kan hende du trenger assistanse til dette (en kostnad på 2.000 til 20.000 kan du påregne her). I tillegg trenger du et domene og webhotell, men dette får du hos OnNet for under 200 kroner i året.

Ingen risiko med lager. For det første, du har ikke noe lager, og slipper dermed unna en stor risiko. Tenk om du hadde kjøpt inn produkter for 500.000 kroner, som du ikke fikk solgt! Dette unngår du da det er dropshipper som sitter på alle varene. Du trenger heller ikke forsikre varene eller tenke på lagerkostnad.

Ingen logistikk. Du sender bare ordrene videre til dropshipper, pakker, adresserer, frankerer og sender ut varen for deg. Dropshipper sørger også for at det er nok varer tilgjengelig på lager. Du bruker ingen tid på logistikk.

Ingen lagerhusleie. Siden du ikke har noe fysisk lager har du heller ingen husleie, strømutgifter, forsikringer e.l. å tenke på. Alt er netto.

Ingen import- og tollavgifter – siden mottakeren er direkte ansvarlig for dette. Dette er imidlertid noe du bør informere godt om.

Ubegrenset sortiment. Siden du ikke sitter med produktene på lager og dermed heller ikke kan brenne inne med dem kan nettbutikken inneholde lagt flere produkter enn den kunne ha gjort hvis alle produktene skulle ha ligget på eget lager. Her kan du legge ut så mange produkter du selv ønsker i nettbutikken, uten at den økonomiske risikoen øker.

Det kan bli helt gratis for deg! Hvis du gjør det på den aller enkleste måten så kan du selge via annonseringstjenester som QXL og eBay, og du trenger da ikke bruke tid på din egen nettbutikk. Den lille kostnaden det koster å annonsere er ingenting i forhold til det du tjener per salg.

Nettbutikker som Amentio.no startet i det små med dropshipment avtale, og omsetter nå for flere hundre millioner! Det finnes flere slike eksempler på nettbutikker som har gjort dropshipping til en stor suksess.

Ulemper ved dropshipping

  • Lang leveringstid. Mange av de billigste, og dermed mest aktuelle, dropshipperne holder til i Kina og har 3 – 4 ukers leveringstid.
  • Dårlig service. Kinesere har et helt annet forhold til kundeservice enn europeere. De svarer ikke nødvendigvis på mailer som lurer på hvor produktet blir av, produktet kan plutselig ha en helt annen farge, og eventuelle klager blir lett avvist.
  • Merverdiproblemematikk. Det tilkommer merverdiavgift og importavgift på alle varer med verdi over kr 200 som sendes fra utlandet. På klær tilkommer merverdiavgift uansett vareverdi. Dermed kan kunden din bli sittende med en regning som han ikke hadde ventet. Dette må håndteres, enten ved god informasjon ved kjøpet eller ved at du tilbyr deg å refundere merverdiavgiften.
  • Konflikt mellom norsk angre- og returrett og dropshipperens returpolicy. Du må forholde deg til norsk lovverk og kan dermed risikere å måtte refundere penger for et kjøp som dropshipperen nekter å refundere. Dette er spesielt aktuelt ved den norske angreretten, som det ikke finnes maken til i internasjonal sammenheng.

Hvor finner du dropshippere?

Her kommer vi til det viktigste punktet! Du lykkes ikke med dropshipping hvis du ikke har en god avtale med seriøse aktører som har du produktene dine kunder ønsker å kjøpe.

Det finnes flere brookere som formidler kontakt med dropshipper. Den største og mest kjente aktøren er databasen til Salehoo som mange benytter seg av. Denne online tjenesten koster litt penger (under 500 kroner), men du får da tilgang til et lukket område på web der du har full oversikt over dropshippere rundt om i verden. Du finner ikke noe tilsvarende som er gratis. Salehoo er en ganske unik tjeneste, og nesten en nødvendighet hvis du skal lykkes med dropshipping.

Kilder:

  • http://www.startenettbutikk.com/produkter/dropshipping
  • http://www.tjenepenger.net/penger/dropshipping_nettbutikk
  • http://www.tjenepengerpaanett.com/dropshipping-eller-eget-varelager/

Denne artikkelen og resten av artiklene i denne artikkelserien kan lastes ned og leses som en e-bok ved å klikke her !

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
Du leser nå artikkelserien: Digital markedsføring >> E-handel

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien:  << Distribusjon (Levering og frakt)Nettbutikkens sikkerhet >>
    Andre artikler i serien er: 
  • E-handel (elektronisk handel)
  • B2B, B2P og B2C løsninger for e-handel
  • Netthandel fakta
  • Hva er en nettbutikk
  • Hvorfor e-handel?
  • Hva skiller e-handel fra tradisjonelle salgs- og distribusjonskanaler?
  • Netthandelen gir et nytt kostnadsbilde for både kunden og virksomheten
  • Netthandel – en ny konkurransearena
  • Netthandel krever spesialisering for å hevde seg i konkurransen
  • E-handel: – Bør de fysiske utsalgsstedene legges ned?
  • Nettbutikken som en forlengelse av det fysiske utsalgsstedet
  • Hvordan lykkes med e-handel (netthandel) ?
  • E-handel: Strategiske spørsmål som må vurderes
  • Kan verditilbudet (produktet/tjenestene) digitaliseres?
  • Hvilke kostnadsbesparelser kan netthandelen gi?
  • Hvilke inntekts- og lønnsomhetsøkninger vil netthandelen gi?
  • Hvilke nye konkurransefortrinn kan netthandelen gi?
  • Hvordan kan netthandelen styrke konkurransekraften?
  • Hvordan kan netthandelen skape nye kundeverdier?
  • Hvordan kan nettbutikken bygge opp under virksomhetens omdømme/profil?
  • Hvordan kan nettbutikken skaffe nye kunder til en så lav kostnad som mulig?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundetilfredsheten?
  • Hvordan kan nettbutikken øke kundelojaliteten?
  • Nettbutikken må bygge på en situasjonsanalyse
  • Hvilken risiko er virksomheten villig til å ta?
  • Netthandelen skaper nye muligheter, men krever også andre strategier
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Hva kreves for å etablere en egen nettbutikk?
  • Domene
  • Nettbutikkens arkitektur og infrastruktur
  • EDI og EDIFACT – den første e-handelstandarden
  • XML – nettbutikkstandarden på Internett
  • Integrasjon av EDI og XML
  • Nettbutikkens programvarebehov
  • Hva koster en nettbutikk?
  • Netthandel strategi/plan
  • Planleggingsmodell for nettbutikken
  • Målgruppe
  • Nettbutikkens målsetning
  • Netthandel strategi
  • Teknologisk strategi
  • Integrasjon og datautveksling med andre informasjonssystemer
  • Kommersiell strategi
  • Innholdstrategi for nettbutikken
  • 12 lovmessige krav til nettbutikkens innhold
  • Betalingsløsning
  • Betalingsalternativer ved e-handel
  • Nettbutikk med kortbetaling: – Hva kreves og hva koster det?
  • Hvordan skjer betalingen i nettbutikken?
  • Registrering av ordren
  • Logistikk, produksjon, plukking og pakking
  • Distribusjon (Levering og frakt)
  • Dropshipping: Nettbutikk uten varelager og risiko
  • Nettbutikkens sikkerhet
  • Kvalietssikring og oppfølging av nettbutikken
  • Drift og vedlikehold
  • Implementerinsstrategi for nettbutikken
  • Valg av e-handelsløsning (nettbutikk)
  • Styring og kontroll av nettbutikken
  • Slik får du kunden til å elske din nettbutikk
  • Snu retur og reklamasjoner til god kundeservice
  • Nettbutikkens angivelse av priser og betingelser
  • Hva kan vi lære av Amazon.com sin e-handelsuksess?
  • Mobil e-handel
  • DEL
    Denne artikkelen er skrevet av Kjetil Sander. En entrepenør og forretningsutvikler som har etablert en rekke selskaper de siste 20 årene. Samtidig som har han lang styre- og topp-leder erfaring. Han er utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH, og jobber til daglig som daglig leder i OnNet. På hobbybasis er han i tillegg ansvarlig redaktør for eStudie.no. Les mer.