Domene og webhotell fra OnNet.no

    Denne artikkelen er del 6 av 16 artikler om Distribusjon

Bedriften kan ha mange forskjellige mål med sin distribusjonstrategi.

Målene kan f.eks. være:

1. Oppmuntre og stimulere mellomleddene til å øke omsetningen av leverandørens varer til de endelige brukerne ved f.eks. å

  • demonstrere varene til potensielle kjøpere
  • ta varene med i sin annonsering

2. Påvirke leverandørens konkurransesituasjon i

  • mellomleddet ovenfor forbrukerne:
  • sikre ny og bedre plassering for leverandørens varer
  • øke lagerholdet blant forhandlerne

3. Andre mål som f.eks.

  • Komme inn hos nye forhandlere
  • Støtte opp under nåværende forhandlernettets markedsposisjon
  • Få informasjon og kunnskap om kjøperens behov og atferd.
Du leser nå artikkelserien: Distribusjon

  Gå til neste / forrige artikkel i artikkelserien: << Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunnDistribusjonstrategi – skyve eller trekk prinsippet? >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Distribusjon
  • Mellomleddets funksjon
  • Kjedesamarbeid
  • Horisontalt og vertikalt kjedesamarbeid og integrasjon
  • Mellomleddets posisjon og betydning i dagens digitale samfunn
  • Distribusjonsmål
  • Distribusjonstrategi – skyve eller trekk prinsippet?
  • Distribusjonsform (intensiv, selektiv, eksklusiv distribusjon)
  • Just in time – som forretningsmodell og produksjonsstrategi
  • Hylleplassering
  • Hylleplasselastisitet og varekategorisering
  • Reoler og hylleplassering
  • Hylleplassering og kunden
  • Hyllenes adferdstyring
  • Hylleplassavgifter
  • Planleggingmodell for valg av distribusjonstrategien
  • Kjetil Sander
    Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.