Et kognitivt kart er en modell som viser sentrale og viktige elementer i den tankemessige utviklingen. Dersom du får spørsmålet «Hva er å tenke?», vil du sannsynligvis svare “Det jeg vet”. Å gi et mer konkret var er vanskelig. Hvis du derimot får spørsmålet «Hva er å tenke på et egg?», kan du si: Det er å finne fram til et «bilde» av et egg i hjernen og «se» på det.
Et spørsmål til: Hva er å tenke på et bløtkokt egg?
Det er ikke like enkelt, for nå må du på en måte tenke deg inn i egget. Du må se flere bilder. Kanskje ser du deg selv ved frokostbordet idet du kakker toppen av egget og ser hvordan egget er kokt. Med disse eksemplene kan vi få fram sentrale elementer i den tankemessige utviklingen. Sammenhengen mellom denne tankerekken ser du i figuren under som er det vi kaller et kognitivt kart.
«Bildene» du brukte, er det vi kaller forestillinger. Disse forestillingene fikk du fram ved hjelp av hukommelsen (minne/glemsel), som er en slags «lagringsplass» for det som ikke er glemt. Grunnlaget for hukommelsen er de erfaringene du gjør deg gjennom å bearbeide og tolke sanseinntrykk. Mange og varierte sanseinntrykk er derfor viktige for det tankemessige utviklingsområdet.
I eksempelet vi nettopp hadde, ble forestillingene ikke bare knyttet opp mot bilder, men du brukte også ordet egg.