Domene og webhotell fra OnNet.no

Med kjendis mens i denne sammenheng:

“enhver person med mange tilhengere som liker offentlig anerkjennelse og som bruker denne anerkjennelsen på  å anbefale bestemte produkter og tjenester i markedskommunikasjon”.

Bruk av kjendiser er et kjent fenomen innen markedsføring og merkevarebygging, da mange tror dette gir dem lettere oppmerksomhet p.g.a. kjendiseffekten, samtidig som man håper noen av de egenskapene som gjør kjendisen populær skal flytte seg over til merket de anbefaler eller uttaler seg om. Det er ihvertfall teorien.

Lettere oppmerksomhet

Merker som bygges på en kjent person er lettere å utvikle enn å starte på noe fra scratch mener mange. Dette fordi kjendisen allerede har tilhengere som virksomheten ønsker skal bli kunder. Ved å bruke disse kjendisene i markedsføringen vil dette lettere genererer mye publisitet og oppmerksomhet rundt reklamen hos kjendisens tilhengere enn om reklamen ikke inneholdt noen kjendis.

Rimeligere markedsføring

Siden virksomheten og merke får lettere oppmerksomhet i media generelt og hos kjendisens tilhengere trenger virksomheten å bruke mindre finansielle midler i selve markedsføringen for å oppnå ønsket oppmerksomhet hos målgruppen. Skal denne tesen holde er det en forutsetning at kjendisens tilhengere er den målgruppen merke og virksomheten ønsker å henvende seg til. Er merkets ønskede målgruppe andre mennesker enn dem som er kjendisens tilhengere får merke riktignok oppmerksomhet, men av feil folk. Noe som gjør at påvirkningsforsøket vil virke mot sin hensikt.

En kilde til differensiering

You need to be logged in to view the rest of the content. Vennligst . Ikke medlem? Bli med oss
Kjetil Sander
Kjetil Sander (f.1968) grunnlegger, redaktør, forfatter og serieentreprenør. Gunnla Kunnskapssenteret.com i 2001 (i dag eStudie.no) og har siden vært portalens redaktør. Utdannet Diplom økonom og Diplom markedsfører fra BI/NMH. Har i dag mer enn 30 års erfaring som serieentreprenør, leder og styremedlem.