Ulike måter å bygge opp et budsjett på

På denne siden beskrives sju forskjellige framgangsmåter for å utforme et budsjett

Risikomargin og dekningpunktanalyse

Risikomarginen forteller oss hvor stor del av bedriftens omsetning som er overskudd/underskudd, og hvor mye salget kan falle før man taper penger.

Regnskapanalyse

Når det gjelder spørsmålet om hvilken fremgangsmåte man bør følge når man skal gjennomføre en regnskapsanslyse, har fremgangsmåten som er skissert under vist seg effektiv i de fleste situasjoner:

Kontantstrømanalyse

En detaljert oversikt over selskapets inn- og utbetalinger i løpet av regnskapsperioden med det mål å vise likviditetsendringer i selskapet og årsaken til dette.

Verdiskapningprinsipper i økonomien

4 mulige prinsipper: profittmaksimering, omsetningmaksimering, kostnadoptimalisering og non-profit prinsippet. Hva er forskjellen?

Resultatmål for selvstendige resultatenheter

Resultatmål for avdeling, prosjekt, enkeltperson eller andre enheter med aktiviteter som kan isoleres fra andre for å måle deres resultater i en målperiode

Resultatmål for selskaper

Hvordan måle og vurdere resultatene (prestasjonen) til en virksomhet, en divisjon, avdeling eller andre enheter i en organisasjon?

Skatt og skattetrekk

Skatt er økonomiske ytelser fra private til det offentlige uten konkrete vederlag. Her ser jeg på norske skatteregler.

Hva er en variabel og verdi?

En variabel er en egenskap ved en enhet som kan måles og som kan anta minst to verdier

Bedriftens inntekter (næringsinntekt, omsetning, salg, profitt)

Summen av alle de varene eller tjenestene de selger ved at de får penger tilbake og er et tall som skal fremgå av virksomhetens regnskap.

Inntekt

Inntekt er den øvre grense for hva en person, bedrift, organisasjon eller et land kan kan forbruke i løpet av en periode uten å minske formuen (eller stifte gjeld)

Grenseinntekt og differanseinntekt

På samme måte som grensekostnaden viser hva det koster å produsere én ekstra enhet av en vare, viser grenseinntekten hvor stor inntekt én ekstra produsert enhet gir.

Vinningsoptimal produksjonsmengde

Den produksjonsmengde som gir størst overskudd.

Dekningspunkt/ Break-even/nullpunktet

Den omsetningen som fører til at resultatet blir null. Det vil si at dekningsbidraget akkurat dekker de faste kostnadene.

Materiellkostnader (varekostnader)

Her ser jeg nærmere på hvordan man kan finne kostnadsforbruket for ulike produksjonsfaktorer.

Kalkulatorisk kostnader

Kalkulatorirske kostnader er kostnader som ikke har noen direkte tilknytning til utgiftene og som ikke fører til utbetalinger eller har noe billag i regnskapet. De må derfor beregnes, derav betegnelsen kalkulatorirsk.

Kalkulatoriske avskrivninger

Denne kostnaden (verdiforringelsen) vil som regel påløpe over mange år, helt til driftsmidlet er utrangert, dvs. byttet ut med ett nytt. Denne kostnaden kaller vi for avskrivninger.

Kalkulatoriske renter

Selv om det ikke finnes noen tilsvarende utgift, er det være bedriftsøkonomisk riktig å beregne en kalkulatorirske renter av egenkapitalen, og se på denne kalkulatorirske renten som en kostnad for bedriften. I motsatt fall vil en ikke få et riktig bilde av periodens resultat.

Faste kostnader

Hva er en fast kostnad og hvilke faste kostnader kan en organisasjon ha?

Grensekostnad og differansekostnad

Differansekostnader (DK) er en betegnelse vi bruker for å beskrive kostnadsøkningen i et intervall.

Kostnadoptimal produksjonsmengde

Kostnadoptimal produksjonsmengde er den produksjonsmengden som gir en virksomhet de laveste kostnadene per enhet.

Lønn og lønnsystemer

Hva er lønn og hvilke lønnsystemer finnes? Hva kjennetegner dem? Her prøver jeg å besvare spørsmålene.

Kostnad – utgift – utbetaling

Mange bruker begrepene kostnad, utgift og utbetaling om hverandre som om de skulle bety det samme. Det gjør de ikke. I denne artikkelserien ser vi nærmere på kostnadsbegrepet, hvilke ulike typer kostnader som finnes og hva som er forskjellen mellom dem.

Variable kostnader

At kostnadene er variable vil si at de endres i takt med produksjons- eller utnyttelsetakten. Typisk varierer de variable kostnadene med produksjonsvolum, arbeidstimer eller maskintimer.

Beregning av sosiale kostnader

Disse omkostningene vil variere fra bedrift til bedrift avhengig av hvilke ytelser/betingelser som er avtalt for arbeidstakerne.

Hva er penger?

Penger er tilgodelapper på de varer og tjenester som produseres i et land. M.a.o. et slags gjeldsbrev. Når det gjelder pengenes funksjon, kan vi si at den er tredelt.

Produksjonsfaktorer

For å produsere økonomiske goder trenger man kapital, kunnskap, arbeidskraft, råmatrialer o.l. Disse faktorene kalles med en fellesbetegnelse for bedriftens produksjonsfaktorer.

Dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG)

Hvordan regne ut dekningsbidrag (DB) og dekningsgrad (DG) i en dekningspunkt analyse?

Finansregnskap (eksternt regnskap)

Finansregnskapet er det offisielle regnskapet, og er det regnskapet som presenteres for offentligheten. F.eks. eiere, aksjonærer og skattemyndighetene.

Rentabilitetsanalyse

Med rentabilitet mener vi avkastning på den kapital som er investert i selskapet. Rentabilitet er m.a.o. et lønnsomhetsmål

Likviditetsanalyse

Likviditetsanalysens formål er å kartlegge analyseobjektets evne til å betjene sine løpende betalingsforpliktelser

Finansierings – og soliditetsanalyser

En analyse som prøver å avdekke kundens anskaffelse og anvendelse av kapital, dens finansieringstruktur og dens evne til å tåle tap.

Risikoklassifisering og engasjementkontroll

Eksempler på klassifiseringssystemer som kan danne utgangspunktet for kredittvurderingen av kunder og for å plukke ut de kundene man bør satse på.

Hva er data?

Informasjonskomponenter, f.eks. figurer, symboler eller bokstaver uten selvstendig mening.

Direkte- og indirekte kostnader

Hva er forskjellen på direkte- og indirekte kostnader, og hvilke direkte og indirekte kostnader kan en virksomhet ha?

Bedriftens totale kostnader

De totale kostnadene er summen av alle faste- og variable kostnader til en virksomhet eller summen av alle direkte og indirekte kostnader.

Hva er et regnskap og hvilket formål har regnskapet?

Regnskap er en oppstilling over inntekter, kostnader, eiendeler og gjeld til et regnskapobjekt. Med regnskapobjekter menes virksomheter som har regnskapsplikt.

Regnskap og lovgivning

Regnskapslovens §1 fastslår som hovedregel at «enhver som driver næringsvirksomhet har regnskapsplikt for slik virksomhet»

Venture Capital (risikokapital)

Risikokapital eller venture capital som det også omtales, vil si at en person eller et privat selskap går inn med penger mot en eierandel i selskapet eller i form av et konvertibelt lån som senere kan gjøres om til aksjer.

Hva er en faktura og hva må den inneholde?

Faktura er et salgsdokument utstedt av selger til kjøper som viser til en salgstransaksjon mellom de to partene. En faktura skal være forhåndsnummerert og inneholde følgende opplysninger:

Bruk hjelpesystemer for timebestilling, ordremottak, timelister mv.

Fra 1. januar 2001 ble det et krav om å ha slike hjelpesystemer for virksomheter hvor dette er naturlig.

Hvilket regnskapssystem skal jeg velge?

Dersom du skal føre regnskapet selv, må du velge et regnskapssystem. Lov om årsregnskap m.v. (regnskapsloven) av 1998 stiller krav om at...

Billagshåntering

Bilagene er grunnlaget og dokumentasjonen for regnskapsføringen. Jeg ser her på hvordan du bør gå frem for å håndtere dem på best mulig måte

Hvem skal føre regnskapet?

Skal du føre regnskapet selv eller sette det bort til en regnskapsfører?

Transaksjonskostnader

Transaksjonskostnader refererer til de ressursene vi benytter oss av for å finne frem til og gjøre det beste valget når vi skal kjøpe et produkt eller en tjeneste.

Forutsetninger for budsjettering

Effektiv budsjettering kjennetegnes at følgende forutsetninger er oppfylt og tilstede:

Hvilken regnskapsfører skal jeg velge?

Når du skal velge regnskapsfører, er det viktig at du finner en regnskapsfører som du kan bruke som din diskusjonspartner for å løse de daglige utfordringene.

Budsjettmetodikk

I prinsippet er det to veier å gå når man skal bygge opp et budsjett. Build - up metoden og Break - down metoden.

Råd og tips til dine faktureringsrutiner

Nyttige råd og tips for hvordan du bør legge opp dine fakturarutiner for å unngå å tape penger på dine kunder.