Analyse av to variabler


   Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 14 av 40 artikler om Dataanalyse
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


Man kommer ikke utover det beskrivende planet om man nøyer seg med å analysere hver variabel for seg. Ofte vil man være interessert i å så i noe om relasjoner mellom variabler og finne mulige årsakssammenhenger. Det vi da må gjøre er å koble sammen to frekvensfordelinger ved å krysstabulere dem. Da får vi en helt ny tabell.

Vi skal her se litt på de analysemetodene som her kan være aktuelle.

Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Skjevhet og normalfordelingKrysstabulering og marginalfordeling >>
    Andre artikler i serien er: 
  • Hva er en dataanalyse?
  • Arbeidsmodell for dataanalysen
  • Den analytiske vitenskaplige metode
  • Kategorisering, koding og indekseringsspråk
  • Inndelingskriverier for dataanalysen
  • Antall kategorier (dataanalyse)
  • Protokoll, ordningsobservatorer og notasjon
  • Beskrivelse av utvalget, med fordelingsanalyse og frekvensfordeling
  • Utvalget/stikkprøvens midtpunkt (Median, gjennomsnitt og modus)
  • Prosentil og kvartil
  • Variasjonsbredde i utvalget (stikkprøven)
  • Standardavvik og varians
  • Skjevhet og normalfordeling
  • Analyse av to variabler
  • Krysstabulering og marginalfordeling
  • Epsilon – et mål for samvariasjonens styrke og retning
  • Parallell plott og trend
  • Gruppegjennomsnitt og mediandifferanse
  • Mann – Whitney observator
  • Korrelasjon og kovarians
  • Krysspriselastisitet
  • Inntektselasitisitet
  • Generalisering og estimering av en stikkprøve
  • Konfidensintervall
  • Trangere konfidensintervall
  • Hypoteseprøving
  • Parvise sammenligninger
  • Sammenligning av to medianer (Mann-Whitney-metoden)
  • Sannsynlighet og sannsynlighetsregning
  • Sannsynlighet som relativ hyppighet i det lange løp (de store talls lov)
  • Kombinatorikk (statistikk)
  • Beregning av sannsynligheten av et snitt
  • Aksiomatisk definisjon av sannsynlighet
  • Betinget sannsynlighet
  • Multivariate analyser
  • Multivariate metoder
  • Multippel regresjon
  • Diskriminantanalyse
  • Clusteranalyse
  • Faktoranalyse
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Krysstabulering og marginalfordeling
    Krysstabeller er sannsynligvis den analysemetoden som er best brukt innen markedsforskningen. Metoden stiller ikke krav til målenivå.
    Epsilon - et mål for samvariasjonens styrke og retning
    Epsilon sier noe om samvariasjonens styrke og fortegnet (+ eller -) som indikerer dens retning.
    Parallell plott og trend
    Hva er en parallell plott og en trend, og hva brukes de til? Og ikke minst; - Hvordan finne dem?
    Gruppegjennomsnitt og mediandifferanse
    Hva menes med gruppegjennomsnitt og mediandifferanse, og hvordan beregne dette gjennomsnittet eller denne medianen?
    Korrelasjon og kovarians
    Hva er korrelasjon og kovarians, og hva brukes dette til? Og til slutt: Hvordan regner vi ut disse verdiene?
    Priselastisitet
    Hva er priselastisitet, hvordan beregne den og hva sier den meg?
    Krysspriselastisitet
    Hva er krysspriselastisitet, hva brukes den til, hva sier den og hvordan beregne den?
    Inntektselasitisitet
    Hva er inntektselasitisitet, hva sier den deg og hvordan beregne den?
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.