Domene + webhotell + epost = kr. 198/år
   Tast inn domene du ønsker å bestille webhotell til:
   http://www.


    Denne artikkelen er del 47 av 47 artikler om 1. Grunnleggende markedsføring
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


    Denne artikkelen er del 2 av 5 artikler om Kundeperspektivet
     Hvordan lese artiklene og -seriene?


AMSTAK og RIKE modellen til Are Stegane ligner på markedsføringshjulet ved at den prøver å forklare hvilke arbeidsoppgaver markedsføringsbegrepet omfatter og hva som er formålet med disse oppgavene.

Modellen er også godt egnet til å vise hvilke ansvarsoppgaver som normalt hører inn under markedsavdelingen og markedsjefens overordnede ansvarsområde.

Modellene kan forklares slik:

Markedsføring er en kurtiseprosess

Markedsføring er en kurtiseprosess mellom deg og kunden. Du spør ikke en kvinne om hun vil gifte seg på første daten. Det samme gjelder innen salg og markedsføring. Spør du om ordren når kunden er i starten av sin kjøpsprosess, kan du være sikker på at svaret blir nei. Det betyr at du må tilpasse innhold, kommunikasjon og mediebruken etter hvor i kjøpsprosessen befinner seg. Det markedsbudskapet som skal fange en kundes oppmerksomhet, er trolig ikke det samme salgsbudskapet du presenterer like før kunden er klar for å kjøpe.

Ergo handler det meste om å forstå kundens kjøpsprosess. Det er den som bestemmer strategien og taktikken din, og hvordan salgstrakten blir seende ut. 

AMSTAK – en planleggingsmodell

AMSTAK er et strategisk rammeverk som består av følgende hovedoppgaver for markedsføringen:

  • Analyse
  • Mål
  • Strategi
  • Taktikk
  • Aktiviteter
  • Kontroll

Ved å kombinere AMSTAK med RIKE modellen som viser hvilke effekter AMSTAK modellen skal skape kan vi sette opp følgende modell:

amstak og rike

AMSTAK modellen viser den klassiske markedsplanleggingsprosessen og ender opp med en markedsplan som angir hvordan virksomhetens markedsføring skal legges opp det neste året gjennom å angi hvilket markedsmål som skal nås og hvilken markedstrategi som skal følges for å nå dette målet. 

Stegene i AMSTAK modellen kan forklares slik:

ANALYSE

Hvilke utfordringer står virksomheten ovenfor? Hvordan ser situasjonen ut? Hva gjør konkurrentene og hva forventer kundene? Det gjelder å starte med en grundig situasjonsanalyse for å få oversikt over situasjonen, mulighetene og truslene.

MÅL

Når mulighetene og truslene er kartlagt gjelder det å ta noen valg å sette seg noen konkret markedsmål som forteller hva vi ønsker å oppnå med vår markedsføring.

STRATEGI

Målet må så støttes av en markedstrategi som forteller hvordan virksomheten skal nå dette målet.

TAKTIKK

Og hva som skal gjøre for å få det til.

AKTIVITETER

Hvilke markedsaktiviteter som skal gjennomføres som en del av denne strategien for å nå målet. Foruten å angi hvilke aktiviteter som skal gjøres, må det også avgjøre når, hvor, hvordan og av hvem.

KONTROLL

Under hele prosessen gjelder det å ha gode kontrollrutiner som forteller raskt om man beveger seg bort fra målet, slik at man kan korrigere raskt og lære av sine feil og suksesser. 

HVA INNGÅR?

En markedsstrategi behøver ikke å være en tjukk blekke som ingen gidder å lese. En strategi kan oppsummeres på 1 enkelt A4-side som linker til SMARTe mål og KPIer som sikrer at du er på rett vei. Noen sentrale stikkord her er:

  • Vekstanalyse
  • Konkurrentanalyse
  • Markedsanalyse
  • SMARTe mål & KPIer
  • Markedsstrategi & Markedsplan
  • Segmentering & målretting
  • Posisjonering
  • USP Foretak/Produkter
  • Salgsprosess

RIKE

RIKE er et rammeverk, og en måte å tenke på, som skal hjelpe markedssjefer i små og store foretak å strukturere sine aktiviteter slik at de matcher kundens atferd i kjøpsprosessen.

Salgstrakt - RIKE

RIKE er en salgstrakt bestående av 4 stadier i kundes livssyklus og hvert stadie beskriver hvilke aktiviteter, medier og verktøy det kan være lurt å benytte i forhold til kunden kjøpsprosess. Disse fire stadiene er:

  • Rekkevidde
  • Interaksjon
  • Konvertering
  • Engasjement

REKKEVIDDE

Få et publikum og nå ut til potensielle kunder

rekkevidde

Første utfordring er å få kunden oppmerksom på din eksistens og hva hvilke behov virksomheten kan dekke og hvilke problem dere kan løse for dem. For deg som markedsfører starter denne prosessen med at du prøver å skape oppmerksomhet om virksomhetens merkevare, produkter og tjenester, både online og offline. Målet er å øke trafikk til butikk ved å dra opp besøket på nettstedet ditt, bloggen din, eller dine sosiale medier.

Du måler typisk antall fans, følgere, besøkende og innkommende linker.

HVA INNGÅR?

  • Blogging
  • Søkemotor-optimalisering
  • Sosiale medier
  • Partnermarkedsføring
  • Annonsering
  • Eventmarkedsføring

INTERAKSJON

Går ut på å oppmuntre til handling og generere leads

interaksjon

Når du har klart å identifisere den potensielle kunden og fått dem til å starte en kjøp- og beslutningsprosess, er neste steg å få dem tilstrekkelig interessert til at et ønske om å prøve eller kjøpe produktet eller tjenesten oppstår. I fase to handler det derfor om å overtale besøkende og potensielle kunder som kommer til nettstedet eller forretningen din til å ta det neste steget.

Det gjelder nå å engasjere de besøkende ved hjelp av relevant og interessant innhold som gjør at de får lyst til å være på siden, laste ned innhold og dele opplevelsen med andre hvis de er på nettsidene dine eller treffe den endelige beslutningen om kjøp hvis de er i forretningen.

Her måler vi typisk tid bruk på siden, delinger, kommentarer, likes, leads og leadkonverteringer. 

HVA INNGÅR?

  • Leadgenerering
  • Websideoptimalisering
  • Innholdsmarkedsføring
  • Landingssider (leads)
  • Call To Action

KONVERTERING

Konvertere leads til salg

konvertering

Når interessen er skapt og du har lykkes å overbevise kunden om at ditt produkt eller tjeneste er det beste valget, gjelder det å få kunden til å treffe den endelige kjøpsbeslutningen. For å oppnå dette pleier vi potensielle kunder kontinuerlig slik at de ikke velger en annen leverandør når de endelig treffer beslutningen om å foreta et kjøp.

Stikkord er leadpleie og landingssider som konverterer et lead og prospect til en kjøpende kunde. Dernest gjelder det å følge opp førstegangskundene for å oppnå tilleggs- og kryssalg, og senere mer- og oppsalg eller gjenkjøp. 

Her måler vi antall ordre, salgsinntekter og gjennomsnittlig ordreverdi.

HVA INNGÅR?

  • Leadpleie
  • Landingssider (salg)
  • Salg & Mersalg
  • Nettsalg

ENGASJEMENT

Utvikle kunderelasjoner, involvering og engasjement

engasjement

Målet med kundeoppfølgingen og kundepleien er å utvikle kunden til en lønnsom ambassadør og en bestevenn for livet. Dette er selve kjernen i all relasjonsmarkedsføring. Kunden måles ikke etter transaksjonsverdien, men etter livstidsverdien.

Her gjelder det å legge planer for hvordan virksomheten skal lykkes med å få kunden til å kjøpe virksomhetens produkter og tjenester om og om igjen i all fremtid. Strategiske mål er her å sørge for at kunden alltid får en opplevelse av virksomhetens verditilbud som overgår deres forventninger til opplevelsen og sluttresultatet på forhånd.

Her måler vi gjenkjøp, referansesalg og livstidsverdi.

HVA INNGÅR?

  • Livstidsverdi
  • Gjenkjøp
  • Referansesalg
  • Epostmarkedsføring

FUNDAMENT

Sørge for at du har de rette verktøyene for å gjøre jobben

Uansett hvilke planer du legger og hvordan du har tenkt å gjennomføre dem, planer er bare gode intensjoner med mindre de blir omsatt til markeds- og salgsbudskap i form av tekst, design, lyd og bilde. Og i den digitale tidsalderen MÅ du ha et forhold til markedsteknologi. Teknologien styrer hva du kan skape, hvilke medier du treffer kunden i, hvordan du kommuniserer, og hvordan du måler markedsføringen. Teknologien hjelper deg å markedsføre, selge, implementere og kontrollere. Foretak som ikke utnytter ny teknologi, vil havne i bakleksen. Men teknologi betyr ingenting dersom du bommer på budskapet. Den selgende teksten, bildene, videoene, designen, m.m.

Og skal du lære å tenke og handle som en moderne markedsfører MÅ du lære deg de nye triksene. Grunnleggende markedskunnskaper ligger alltid i bånn. De gamle formlene fra klassiske markedsførere som Claude Hopkins, John Caples, Rosser Reeves, David Ogilvy, m.fl. må kunnes. I tillegg må du henge med på alle de nye tingene som skjer innen sosiale medier, webteknologi, mobile enheter, TV, video, audio, etc. etc. Derfor kjører vi kurs og opplæring for markedsjefer, salgssjefer, daglige ledere og andre som vil henge med på hva som gir de konkurransefortrinn innen markedsføring og salg.

HVA INNGÅR?

  • Merkevarebygging
  • Markedsbudskap
  • Tekst (Copywriting)
  • Design
  • Lyd og bilde
  • Testing
  • Måling & Analyse
  • Markedsteknologi
  • Kurs & opplæring

Kilde: 

  • http://leftbrainmarketing.net/2013/12/hvordan-smart-markedsforing-flytter-kunden-steg-for-steg-til-salget/
Klikk her hvis du ikke fant svaret på det du lurte på
Topp20
Siste 20
Nye serier
  Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << Nettverksmarkedsføring
    Andre artikler i serien er: 
  • Markedsføring
  • Marked
  • Markedsform (markedsstruktur)
  • Markedssegmentering
  • Markedsføringshjulet
  • Markedssystem
  • Orienteringsretninger innen markedsføringen
  • Produkt- og produksjonsorientert markedsføring
  • Salgsorientert markedsføring
  • Markedsorientert markedsføring
  • Samfunnsorientering markedsføring
  • Markedsføring i et større perspektiv
  • Markedsjef
  • Markedsavdelingen
  • Salgs- og distribusjonsapparat
  • Kunden og kundeanalyse
  • Produktet / tjenesten må holde mål
  • Helhetlig markedsføring og markedsplanlegging
  • Oppgavediagnose
  • Markedsføringsoppgavene
  • Kommunikasjonsoppgaver
  • Markedsplan
  • Situasjonsanalyse
  • 4-planleggingsdimensjoner for markedsføringen
  • Før kjøpet: Skape rette forventninger
  • Under kjøpet: Skape en opplevelse som overgår forventningene
  • Etter kjøpet: Følge opp kunden
  • Verditilbud
  • Markedsføringsmiks
  • Produkt
  • Distribusjon
  • Service og tjeneste
  • Pris og prisens rolle i en bedrift
  • Markedskommunikasjon
  • Omdømme (Corporate branding)
  • Markedsprogram (handlingsplan)
  • Servicemarkedsføring
  • Direkte markedsføring
  • Relasjonsmarkedsføring
  • Nisjemarkedsføring
  • Digital markedsføring
  • Geriljamarkedsføring
  • Eventmarkedsføring
  • Viral markedsføring
  • Innholdsmarkedsføring
  • Nettverksmarkedsføring
  • AMSTAK og RIKE modellen
  •   Gå til neste/forrige artikkel i denne artikkelserien:  << KundeperspektivetMarkedsføringsbudsjett >>
        Andre artikler i serien er: 
  • Kundeperspektivet
  • AMSTAK og RIKE modellen
  • Markedsføringsbudsjett
  • Forbedring og fornyelse av verditilbudet
  • Viktige oppgaver i kundeperspektivet
  • Andre artikler i samme kategori er:

    Markedsføringshjulet
    Markedsføringhjulet viser hvilke arbeidsoppgaver som normalt inngår i markedsføringbegrepet og relasjonene mellom disse aktivitetene.
    Markedsføring i et større perspektiv
    De fleste mennesker har i dag akseptert markedsføring som en nødvendighet, selv om man protesterer mot overdrivelser og påfunn av forskjellig art.
    Kunden og kundeanalyse
    Kunden er den viktigste personen i enhver forutsetningsanslyse. Vi kommer i denne artikkelen inn på hva det er viktig å få med seg i forutsetninganalysen.
    Markedsprogram (handlingsplan)
    Et markedsprogram er en oversikt over hvilke markedsaktiviteter en bedrift skal gjennomføre i et gitt tidsrom.
    Produkt- og produksjonsorientert markedsføring
    Begrepene produksjonsorientert og produktorientert markedsføring brukes om hverandre, og betyr stort sett det samme.
    Salgsorientert markedsføring
    Å være salgsorientert ikke er ensbetydende med å være pågående og uærlig, det betyr først og fremst at salg blir høyt verdsatt og sett på som viktig for å oppnå økt lønnsomhet
    Markedsorientert markedsføring
    I motsetning til salgsorientering, som fokuserer på å selge det som produseres, fokuserer markedsorientering på å utvikle tilbud som dekker behovet i markedet.
    Innholdsmarkedsføring
    Innholdsmarkedsføring er den norske betegnelsen på "content marketing". Ett nytt kommunikasjonvirkemiddel alle virksomheter har til rådighet for å markedsføre sitt eget verditilbud og løse d...
    DEL
    Entrepenør og forretningsutvikler med mer enn 20 års erfaring og 14 selskaper bak seg. Utdannet Diplom økonom / markedsfører fra BI/NMH. Jobber som daglig leder i OnNet og er ansvarlig redaktør for IKTnytt.no og eStudie.no. I tillegg er han styremedlem i 4 andre selskaper. Les mer.